مستقیم به محتوا

ورزش و فعالیت سالمندان

ورزش و فعالیت بدنی برای سالمندان

Exercise and physical activity for older adults

دانیل بوچارد (Danielle Bouchard)

شابک (ایبوک): 9781492572909
شابک (epub): 9781492592167
شابک (pdf): 9781492592174
شابک (چاپ): 978-1-4925-7290-9

سال انتشار: 2021

پیشگفتار

بسیاری از کتاب‌های درسی یافته‌های مربوط به فواید فعالیت بدنی و ورزش را برای سالمندان خلاصه می‌کنند، اما این کتاب ها منسوخ بوده و تقریباً هرگز بطور خاص روی نقش فعالیت بدنی در رخداد جهانی پیری جسمانی تمرکز نمی‌کنند. ما در کتاب خود سوالات زیر را پاسخ می دهیم:

  • فعالیت بدنی و ورزش در دوران پیری چه فوایدی دارد؟
  • در صورت عدم وجود بیماری ها چقدر فعالیت بدنی توصیه می شود؟
  • انتظارات فیزیکی برای افراد سالمندی که فعال باقی می مانند یا شروع به ورزش می کنند، چیست؟
  • صرف نظر از اختلالات مزمن، چه مقدار فعالیت بدنی برای سالمندان توصیه می شود؟

حداقل در آمریکای شمالی، پیری اغلب به عنوان یک امر منفی تلقی می شود و با بیماری ها، مشکلات حرکتی و کاهش فعالیت بدنی همراه است. کتابی لازم است که به نسل جدید بیاموزد که بیشتر بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر هنوز عملکردی دارند، بدون بیماری‌های عمده زندگی می‌کنند و همچنان علاقه مند و قادر به ورزش هستند. در همین راستا، تعداد سالمندانی که تصمیم به شرکت در ورزش‌های رقابتی در سنین بالا می‌گیرند، رو به رشد است و احتمالاً در دهه آینده افزایش خواهد یافت.

آموزش فراگیران در مورد اجتناب‌ناپذیر بودن پیری مهم است، اما فعالیت بدنی در کل می‌تواند تا حد زیادی کاهش اجتناب‌ناپذیر عملکرد بدنی مرتبط با سن را کاهش دهد. با تغییرات جهانی در جمعیت شناسی سنی، داشتن منبعی مهم است که افراد مسن و کسانی که با آنها کار می کنند را در مورد مزایای ورزش و نتایج فیزیکی واقعی مورد انتظار راهنمایی کند.

کتاب ورزش و فعالیت بدنی برای سالمندان نشان دهنده تلاش مشترک مشارکت کنندگانی از سراسر جهان برای بحث در مورد فواید جسمانی ورزش و فعالیت بدنی برای افراد مسن بدون بیماری های اساسی است، و این کتاب را از نظر تمرکز اولیه بر پیشگیری، منحصر به فرد می کند.

محتوای این کتاب عمدتاً دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و مربیان را برای محتوای درسی که حول افراد سالمند و روند پیری ساختار یافته است، هدف قرار می‌دهد. اطلاعات این کتاب درسی رویکردی آکادمیک دارد و ممکن است برای دوره‌های دانشگاهی بالاتر با پیش‌زمینه کافی فیزیولوژی، زیست‌شناسی و روان‌شناسی مناسب‌تر باشد. همچنین شامل یک رویکرد گسترده تر به فعالیت بدنی با گنجاندن اطلاعاتی در مورد رفتار بی تحرکی است که اخیراً با عملکردهای بدنی ضعیف و نتایج سلامت در افراد مسن مرتبط است. یکی از اهداف اصلی این کتاب درسی ارائه توضیحی برای تغییرات فیزیکی مرتبط با سن است که معمولاً رخ می‌دهد و اینکه چگونه ورزش می‌تواند این تغییرات را محدود کند. دانش‌آموزان و مربیان علوم ورزشی، ارتقای سلامت و طب پیشگیری ممکن است محتوای این کتاب درسی را دارای ارزش زیادی بدانند.

نقطه قوت این کتاب درسی بحث عمیق تر در مورد سیستم های فیزیولوژی انسان و تغییرات فیزیولوژیک در طول فرآیند پیری است. برای درک کامل تأثیر این تغییرات بر توانایی های سالمندان در انجام فعالیت بدنی، توضیح آنچه که در درون افراد با افزایش سن روی می دهد، مهم است. این کتاب درسی همچنین جنبه‌های رفتاری تمرین‌های ورزشی را مورد بحث قرار می‌دهد که اغلب در یک کتاب معمولی در مورد ورزش نادیده گرفته می‌شوند.

ساختار کتاب ورزش و فعالیت بدنی برای سالمندان

ساختار این کتاب درسی به چهار بخش تقسیم شده است.

  • بخش اول. فصل های 1 تا 3 با مروری بر چگونگی تعریف پیری، چگونگی تأثیر ورزش بر روند فیزیکی پیری، تئوری های اصلی پیری و چگونگی تغییرات جمعیت شناختی در سراسر جهان آغاز می شود.
  • بخش دوم. فصل های 4 تا 8 با دیدگاه علمی تر در مورد تغییرات مرتبط با سن که توسط سیستم های فیزیولوژیکی اصلی (ترکیب بدن، اسکلتی عضلانی، قلبی عروقی، ریوی و غدد درون ریز) و نقش ورزش در کاهش این اثرات متحمل شده اند، دنبال می شود.
  • بخش سوم. فصل‌های 9 تا 11 به مفاهیم تغییرات مشاهده‌شده در سیستم‌های فیزیولوژیکی، مانند کاهش تعادل، کنترل حرکتی، و عملکردهای فیزیکی می‌پردازند.
  • بخش چهارم. فصل‌های 12 تا 15 با ارائه دستورالعمل‌هایی برای آزمایش سطح تناسب اندام در افراد مسن و تشویق ورزش، و توصیه‌هایی برای ورزشکاران کارشناسی ارشد با هدف سلامت یا عملکرد به پایان می‌رسد.

مطالب جانبی

مطالب جانبی زیر در اختیار مربیان قرار دارد:

  • بانک تصاویر شامل اکثر شکل ها و جداول کتاب به تفکیک فصل می باشد. از این موارد می توان برای ساخت اسلایدهای سخنرانی، جزوه ها و غیره استفاده کرد.
  • بسته آزمون شامل بیش از 300 سوال است که می توان از آنها برای ساخت تست و آزمون استفاده کرد.

فهرست مطالب کتاب ورزش و فعالیت در سالمندی

بخش اول مبانی پیری

  • فصل 1 پیری، سلامت جسمانی و فعالیت بدنی
  • فصل 2 نظریه های پیری
  • فصل 3 تغییرات جهانی دموگرافیک سالمندی

بخش دوم ابعاد جسمانی پیری

  • فصل 4 ترکیب بدن و تغییرات مرتبط با سن
  • فصل 5 تغییرات اسکلتی عضلانی
  • فصل 6 تغییرات قلبی عروقی
  • فصل 7 تغییرات ریوی
  • فصل 8 تغییرات سیستم غدد درون ریز

بخش سوم پیامدهای جسمانی پیری

  • فصل 9 تعادل، حرکت، و سقوط
  • فصل 10 کنترل حرکتی
  • فصل 11 عملکرد فیزیکی

بخش چهارم تمرین: یک ابزار پیشگیری قدرتمند

  • فصل 12 اندازه گیری ورزش ویژه بزرگسالان و سالمندان
  • فصل 13 موانع و راه حل های تبعیت از ورزش و تمرین
  • فصل 14 فعالیت بدنی و توصیه های ورزشی برای سلامت عملیاتی
  • فصل 15 توصیه های ورزشی برای ورزشکاران کارشناسی ارشد

مبانی پیری

سالمندی را به عنوان بدتر شدن تدریجی عملکرد فیزیولوژیکی تعریف می کنیم که بر موفقیت باروری و طول عمر تأثیر دارد. بخش اول این کتاب درسی پایه و اساس پیری را پیش از بحث درباره تغییرات فیزیکی مشاهده شده، پیامدهای این تغییرات فیزیکی و توصیه‌های ورزشی برای بهبود این تغییرات می‌گذارد.

فصل 1 مقدمه ای بر پدیده پیری است، چه تغییرات فیزیکی مورد انتظار است و چگونه فعالیت بدنی با برخی از این تغییرات مقابله می کند. فصل 2 این کتاب درسی به بررسی نقش مهم کار چارلز داروین در مورد انتخاب طبیعی در توسعه نظریه های پیری برنامه ریزی شده و غیربرنامه ریزی شده می پردازد. مناقشه بین تئوری های سالمندی برنامه ریزی شده و غیربرنامه ریزی شده با جزئیات بیشتر در فصل 2 مورد بحث قرار می گیرد، با شواهدی که از هر دو طرف بحث حمایت می کند.

فصل 3 تأثیر اقتصادی و اجتماعی را بر نرخ زاد و ولد در نظر می‌گیرد که منجر به تولد فرزندان کمتری شده و به کاهش تعداد جوانان نسبت به افراد مسن در سراسر جهان کمک می‌کند. این فصل همچنین به این موضوع می پردازد که با نگاه کردن به آینده جمعیت رو به رشد سالمندان ما چه انتظاری داریم.

ابعاد فیزیکی پیری

تغییرات فیزیولوژیکی مشاهده شده در افراد مسن نتیجه یک عامل مشترک نیست، بلکه ترکیبی از چندین عامل است که پیری را به یک فرآیند پیچیده تبدیل می کند که به طور کامل توصیف می شود. واضح است که توانایی انجام فعالیت بدنی با افزایش سن به تدریج از سال به سال کاهش می یابد. اگرچه انگیزه ممکن است تعیین کند که افراد مسن به طور منظم ورزش کنند، زوال جسمانی در بیشتر موارد مقصر است. در واقع، افراد مسن محدودیت‌های جسمی یا بیماری‌ها را به عنوان موانع اصلی ورزش گزارش می‌کنند. بخش دوم این کتاب درسی به بررسی ترکیب بدن و چهار سیستم فیزیولوژیکی اصلی می‌پردازد که به دلیل تغییرات مرتبط با سن در معرض خطر قرار می‌گیرند. سیستم اسکلتی عضلانی، سیستم قلبی عروقی، سیستم ریوی و سیستم غدد درون ریز همگی نقش اساسی در توانایی ورزش دارند.

فصل 4 این کتاب درسی به بررسی روش های مختلف موجود برای تعیین کمیت ترکیب بدن می پردازد. ترکیب بدن در انسان شامل استخوان، توده چربی و توده بدون چربی است که با افزایش سن افراد تغییر می کنند. اقدامات زیادی برای تعیین کمیت ترکیب بدن وجود دارد. اگرچه برخی از روش ها مقرون به صرفه هستند، اما اعتبار آنها مورد بررسی قرار می گیرد. این فصل همچنین گزارش می دهد که چگونه ورزش منظم می تواند این تغییر طبیعی در ترکیب بدن را کاهش دهد و از ابتلا به پوکی استخوان، سارکوپنی و چاقی جلوگیری کند.

فصل 5 بر توانایی تولید قدرت و قدرت تمرکز دارد، این توانایی چگونه با افزایش سن تحت تاثیر قرار می گیرد، و اینکه چقدر و چه نوع ورزش هایی اثرات پیری را کاهش می دهد. توانایی تولید نیرو، نیرو یا قدرت برای افراد مسن برای انجام فعالیت های روزمره زندگی مهم است. هرچه فرد مناسب‌تر باقی بماند، انجام فعالیت‌های روزمره زندگی آسان‌تر است، در حالی که هنوز انرژی برای ورزش کردن دارید. ارتباط کاهش قدرت و توان عضلانی با کاهش عملکرد فیزیکی چیست.

فیزیولوژی پشت کاهش ظرفیت هوازی مربوط به سن تمرکز فصل‌های 6 و 7 است. این فصل‌ها تغییرات تدریجی را که در قلب و عملکردهای ریوی هنگام پیری رخ می‌دهد و اینکه چگونه این تغییرات در کاهش طبیعی آمادگی هوازی نقش دارد، مورد بحث قرار می‌دهد.

یائسگی، آندروپوز، آدرنوپوز و سوماتوپوز همگی فرآیندهایی هستند که با افزایش سن اتفاق می‌افتند و بر تعادل هورمونی تأثیر می‌گذارند و در نتیجه تغییرات فیزیولوژیکی زیادی ایجاد می‌کنند. در نتیجه این تغییرات هورمونی مرتبط با افزایش سن، ممکن است عوارضی برای سلامتی ایجاد شود که در نهایت بر توانایی فرد برای فعالیت بدنی تأثیر می‌گذارد. فصل 8 پیامدهای تغییرات هورمونی را با جزئیات بیشتر برجسته می کند و مداخلات مختلفی را پیشنهاد می کند که برای بهبود چنین تغییراتی آزمایش شده اند.

پیامدهای فیزیکی پیری

پیامدهای تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش تعادل، کنترل حرکتی و عملکرد فیزیکی را آشکار می کنیم. این تأثیر بر توانایی انجام ورزش و فعالیتهای زندگی روزمره در سه فصل موجود در بخش سوم مورد بحث قرار گرفته است.

فصل 9 بر تأثیر تغییرات مرتبط با سن بر تعادل، حرکت و سقوط در میان افراد مسن تمرکز دارد. شیوع زمین خوردن با افزایش سن مرتبط است و یکی از مکانیسم های آسیب های شدید است. سیستم های فیزیولوژیکی که به عنوان عوامل اصلی تغییرات مربوط به سن در تعادل شناخته شده اند شامل سیستم بینایی، سیستم دهلیزی و سیستم حسی تنی می شوند.

فصل 10 به تجزیه و تحلیل عمیق‌تری از سیستم کنترل حرکتی و مفاهیم کلی در مورد چگونگی ارتباط مغز و حرکات و چگونگی تأثیر پیری بر ارتباط بین این دو می‌پردازد. پنج مرحله یادگیری حرکتی وجود دارد که در طول فصل به همراه دو پارادایم اصلی مورد بحث قرار می‌گیرند: پارادایم یادگیری توالی حرکتی و پارادایم انطباق حسی حرکتی. چگونه و چرا زمان واکنش با افزایش سن کاهش می یابد.

عملکرد بدنی سالمندان عامل مهمی برای مستقل ماندن است. فصل 11 توضیح می‌دهد که چه چیزی باعث کاهش عملکردهای فیزیکی با افزایش سن، نحوه ارزیابی عملکردهای فیزیکی و نقش ورزش برای کاهش تأثیر پیری می‌شود.

ورزش: یک ابزار پیشگیری قدرتمند

اکنون که پایه‌ای از جنبه‌های نظری، فیزیولوژیکی و عملکردی پیری ایجاد شده است، بخش پایانی این کتاب شامل دانش عملی در مورد چگونگی اندازه‌گیری فعالیت بدنی، نحوه ایجاد انگیزه در افراد مسن برای تبدیل شدن و فعال ماندن، و دستورالعمل‌های کلی برای عموم مردم و ورزشکاران کارشناسی ارشد.

مشخص شده است که سیستم های فیزیولوژیکی در نتیجه افزایش سن به خطر می افتد و بنابراین توانایی های فیزیکی افراد مسن را در مقایسه با همتایان جوان خود کاهش می دهد. این بخش پایانی کتاب درسی روش‌های مختلف اندازه‌گیری تمرین را برجسته می‌کند، از جمله ارزیابی‌هایی که برای تعیین سطح فعالیت و توانایی انجام چنین فعالیتی استفاده می‌شوند. موانع خاصی وجود دارد که مانع توانایی و تمایل افراد مسن به انجام فعالیت‌های بدنی می‌شود که ممکن است با افراد جوان‌تر متفاوت باشد، و آن را به موضوع ارزشمندی برای بحث در این بخش آخر تبدیل می‌کند. صرف نظر از فواید ورزش و نقشی که ورزش در روند پیری ایفا می کند، اگر سالمندان به طور منظم در فعالیت ها شرکت نکنند، فواید آن بهینه نخواهد بود. به همین دلیل، فصل 13 موانع و توانمندسازی‌های ویژه افراد مسن را مورد بحث قرار می‌دهد. فصل 14 بر توصیه های کلی برای فعالیت بدنی در هنگام هدف رسیدن به نتایج متفاوت تأکید می کند. فصل 15 به بحث در مورد افراد مسن‌تری می‌پردازد که در سال‌های آخر زندگی سطح بالایی از تناسب اندام را حفظ می‌کنند. بزرگسالانی که پس از 35 سالگی به شرکت در مسابقات ورزشی ادامه می دهند، به عنوان ورزشکاران استاد شناخته می شوند و مزایای فیزیولوژیکی و شناختی حفظ سطوح کافی از فعالیت بدنی را نشان می دهند. این فصل آخر نیازها و توصیه های خاص آنها را تشریح می کند.

ادیتور: دکتر دانیل آر. بوچارد (Danielle R. Bouchard)

افیلیشن: استادیار حرکت شناسی در دانشگاه نیوبرانزویک، متخصص ورزش های قلبی متابولیک و سبک زندگی؛ سردبیر ژورنال Journal of Aging and Physical Activity و عضو نویسندگان کتاب تغذیه در سالمندی (Handbook of Clinical Nutrition and Aging)

واژه های کلیدی: ورزش برای افراد مسن | تربیت بدنی و ورزش سالمندی | آمادگی جسمانی برای سالمندان