مستقیم به محتوا

راهبردهای نوظهور ضد پیری

راهبردهای نوظهور ضد پیری

Emerging Anti-Aging Strategies
سید ابراهیم رضوی (Syed Ibrahim Rizvi)

ناشر: 2023، انتشارات اسپرینگر نیچر سنگاپور
شابک (هاردکو): 978-981-19-7442-7
شابک (پرینت): 978-981-19-7445-8
شابک (ایبوک): 978-981-19-7443-4
کد DOI:10.1007/978-981-19-7443-4
تاریخ انتشار: 31 ژانویه 2023
تعداد صفحات: 340 صفحه

معرفی کتاب راهبردهای نوظهور پیری

این کتاب بر رویکردهای نوظهور ضد پیری برای حفظ سلامتی بهتر در دوران سالمندی تمرکز دارد. کتاب راهبردهای نوظهور ضد پیری درک جاری از اصل زمینه ای، اهداف محتمل، رویکردهای پیاده سازی و اثربخشی هر یک از استراتژی های مختلف ضد پیری را فراهم ساخته است. فصول کتاب شامل طیف گسترده ای از موضوعات است که شامل پیشرفت های عمده در استراتژی های ضد پیری، از جمله فعال سازی تلومراز، درمان با سلول های بنیادی، القای اتوفاژی، فعال سازی سیرتوئین و محدودیت های غذایی است. علاوه بر این، مکانیسم‌های اپی ژنتیکی را در زمینه فرآیندهای مرتبط با پیری و استراتژی‌های اپی ژنتیک برای به تاخیر انداختن و معکوس کردن بیماری‌های مرتبط با پیری را مورد بحث قرار می‌دهد. این کتاب استراتژی مبتنی بر مهندسی بافت و پزشکی بازساختی را برای درک پیچیدگی پیری و بازیابی عملکرد سیستم‌ها و احشاء، پوشش می‌دهد. همچنین کاربردهای مداخلات درمانی ضد پیری مبتنی بر مکمل ملاتونین را ارائه می دهد. در نهایت، این کتاب بعد اخلاقی استراتژی‌های مداخله ضد پیری را مرور می‌کند. این کتاب برای دانشمندان، اساتید و محققان رشته های مختلف علوم زیستی بسیار مفید است.

کلید واژه ها:
ضد پیری | پیری | محدودیت کالری | تلومر | خویشتن خواری

موضوع:
پزشکی ترمیمی و مهندسی بافت، تحقیقات زیست پزشکی، ژنتیک، اپی ژنتیک

فهرست مندرجات کتاب راهبردهای نوظهور ضد پیری

  1. ژنتیک و اپی ژنتیک پیری و بیماری های مرتبط با سن
  2. کوآنزیم کیو به عنوان یک استراتژی ضد پیری
  3. اتوفاژی به عنوان یک هدف درمانی امیدوارکننده در اختلالات عصبی مرتبط با سن
  4. مهارکننده گلیکولیتیک به عنوان مقلدهای محدودکننده کالری (CRM)
  5. مبارزه با پیری و جوانسازی بر اساس درمان با سلول های بنیادی
  6. استراتژی جدید برای متفورمین به عنوان یک داروی ضد پیری در پیری پوست
  7. استراتژی ضد پیری وابسته به التهاب
  8. اسپرمیدین، یک محرک اتوفاژی، به عنوان یک استراتژی درمانی ضد پیری
  9. ملاتونین در پیری و اختلالات مرتبط با پیری
  10. روزه داری متناوب به عنوان یک استراتژی ضد پیری
  11. نقش کورکومین به عنوان یک ترکیب ضد پیری
  12. نقش فعال کننده های تلومراز در استراتژی های ضد پیری و پتانسیل بالینی آنها
  13. آزمایشگاه بالینی و نقش آنها در راهبردهای ضد پیری
  14. استراتژی ضد پیری بر اساس فعال سازی Sirtuin
  15. واکسنی برای پاندمی پیری؟ مسائل مفهومی و اخلاقی
  16. پیری شناختی و عاطفی در طول عمر: پیامدهایی برای ایجاد ذخیره شناختی و تاب آوری
  17. رویکرد طب بازسازی و ترمیم کننده بافت به عنوان یک مداخله ضد پیری: ارتباط با استئوآرتریت ناشی از سن
  18. تخصص تنظیم سن در مدل های موش با بیماری های انسانی

مقدمه ای بر کتاب راهبردهای نوظهور ضد پیری

پیری جمعیت یکی از چالش های اصلی جهان برای توسعه پایدار است. نتایج تحقیقات بنیادی دهه گذشته در زمینه بیوجرونتولوژی (biogerontology) به این شناخت منجر شده است که میزان پیری را می توان با تأثیرگذاری بر فرآیندهای اساسی مرتبط با پیری؛ با استفاده از مداخلات دارویی، غیردارویی، ژنتیکی و ژن درمانی و همچنین فناوری های احیا کننده، در جهت دستیابی به زندگی سالم تر و طولانی تر، تغییر داد. پیش نیازهایی برای کاهش بار بیماری های مرتبط با سن و سندرم های سالمندی، در درجه اول سندرم ضعف یا شکنندگی (frailty syndrome) وجود دارد. مدیریت فرآیندهای پیری می تواند از شروع و پیشرفت این اختلالات جلوگیری کرده یا حداقل آنها را کند کند.

این کتاب چند وجهی یک بازنمایی کلی از کل زرادخانه فناوری های مدرن ضد پیری ارائه می دهد.

الکسی موسکالف (Alexey Moskalev)، انجمن سالمند شناسی RAS Syktyvkar، روسیه؛ آزمایشگاه فناوری‌های حفاظت از سالمند (Geroprotective) و حفاظت رادیویی (Radioprotective)، مؤسسه بیولوژی، مرکز علمی کومی RAS Syktyvkar، روسیه

پیشگفتار کتاب راهبردهای نوظهور ضد پیری

همانطور که بشر در طول فرآیند تکامل به هوش دست یافت، اولین تلاش علمی آن یافتن راه هایی برای زندگی طولانی تر بود. تاریخ مملو از تلاش بشر برای ابداع راه هایی برای طول عمر بیشتر است. متن هندی باستانی ریگودا (بیش از 1000 سال قبل از میلاد) از نوشیدنی “آمریتا” نام می برد که می تواند جاودانگی را به ارمغان بیاورد. با این حال، علم مدرن تا دهه 1950 درک کمی از مکانیسم(های) پیری داشت، که از سخنرانی سر پیتر مداور که در سال 1951 در دانشگاه کالج لندن ایراد شد، با عنوان “مسئله حل نشده در زیست شناسی” مشهود است.

در چند دهه اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی در درک رویدادهای مولکولی بوده‌ایم که زمینه ساز روند پیری هستند. بنابراین، این یک دستاورد بزرگ علم است که ما اکنون درک روشنی از علائم پیری داریم. این درک، «هدف‌های» فرضی را در اختیار متخصصان بیولوژی قرار داده است که می‌توانند برای استراتژی‌های احتمالی ضد پیری مورد استفاده قرار گیرند.

این بحث که آیا می توان طول عمر انسان را افزایش داد. پذیرفته شده است تقریباً یک موضوع غبار گرفته است،زیرا انسان ها در حال حاضر به بالاترین حد عمر خود دست یافته اند. در این زمینه، راهبردهای ضد پیری به یافتن راه‌هایی برای افزایش طول عمر محدود می‌شوند. مانع اصلی در ابداع یک استراتژی ضد پیری به این دلیل است که فرآیند پیری به شدت هتروکرونیک است. علیرغم پیچیدگی‌های فرآیند پیری، شواهد علمی جدید با تحقیقات گسترده همچنان اهداف جالبی را برای ابداع استراتژی‌های ضد پیری ارائه می‌کنند. کتاب حاضر تلاشی برای ارائه یک منبع فشرده از راهبردهای نوظهور ضد پیری است که امید به طول عمر طولانی تری را ارائه می دهد.

شواهد اخیر از مفهوم محدودیت کالری به عنوان مکانیزمی برای به دست آوردن اثر ضد پیری حمایت می کند. فصل 4 و 10 به روز رسانی در مورد درک فعلی ما از تأثیر CR بر پیری ارائه می دهد. نقش مکمل های غذایی، به عنوان مثال کوآنزیم Q، کورکومین، و اسپرمیدین، در فصل 2 و 8 و 1. بحث شده است.

ریتم شبانه روزی به شدت در رابطه با عواملی که در پیری نقش دارند بررسی می شود. نقش ملاتونین در فرآیند پیری و اختلالات مرتبط با آن در فصل 9 بحث شده است. متفورمین، داروی رایج ضد دیابت، به طور گسترده برای اثرات احتمالی ضد پیری آن مورد بررسی قرار گرفته است. فصل 6 وضعیت فعلی تحقیقات در مورد متفورمین با توجه به پیری پوست را شرح می دهد. القای اتوفاژی و فعال سازی سیرتوئین دوباره مناطق امیدوارکننده ای هستند که به طور فعال در حال بررسی هستند (فصل 3 و 14).

یک فصل جالب 16 در مورد جنبه های شناختی و عاطفی پیری است. اغلب، تحقیقات در مورد مدل پیری جوندگان برای نتیجه‌گیری برای انسان استفاده می‌شود. بنابراین درک تعدیل‌های سنی با توجه به جوندگان، زمانی که برای انسان‌ها اعمال می‌شود، مهم می‌شود (فصل 18).

تحقیقات در مورد اقلام ضد پیری ممکن است برای انسان بسیار هیجان انگیز به نظر برسد، اما تعمق در طراحی طبیعت ممکن است عواقب ناشناخته ای به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه بسیاری از فناوری های جدید راه خود را به فرهنگ واژگان انسانی پیدا کرده اند، نیاز به بحث در مورد مسائل اخلاقی وجود دارد. فصل 15 یک به روز رسانی جالب در مورد جنبه های مفهومی و اخلاقی است.

معرفی نویسنده:

نام: سید ابراهیم رضوی (Syed Ibrahim Rizvi)
افیلیشن: گروه بیوشیمی، دانشگاه الله آباد، الله آباد، اوتار پرادش، هند