مستقیم به محتوا

طراحی جلد پشتی کتاب

طراحی جلد پشتی کتاب

چگونه جلد پشتی کتاب را طراحی کنیم؟ آیا می دانید جلد کتاب چیست؟ جلد کتاب از چند بخش تشکیل شده است؟ اجزای پشت جلد کتاب کدامند؟ اجزای جلد پشتی کتاب کدامند؟ در شیرازه کتاب چه مواردی قید می شود؟ آیتم های درج شده در جلد پشتی کتاب کدام است؟ چرا قراردادن بارکد و شماره شابک در جلد پشتی کتاب الزامی است؟ تصور کنید در کتابفروشی مشغول مرور کتاب های ویترین هستید. شیرازه کتابی نظر شما را جلب می کند. شیرازه شامل عنوان کتاب که بصورت برجسته و چشم نواز طراحی شده است، نام نویسنده و مترجم کتاب و نام ناشر است. طرح روی جلد کتاب نیز کاملا جذاب و حرفه ای است. اما وقتی پشت کتاب را نگاه می کنید، یک صفحه کاغذ رنگی بدون طراحی می بینید، چه حسی دارید؟ در این مقاله طریقه طراحی جلد پشتی کتاب آموزش داده می شود.

چرا طراحی جلد پشتی کتاب نیز اهمیت دارد؟

وقتی در مورد یک کلیت صحبت می کنیم، اجزای تشکیل دهنده این کل است که به آن ماهیت می دهند. این مسئله در مورد کتاب نیز مصداق دارد و اجزای تشکیل دهنده ظاهر یک کتاب یعنی روی جلد، شیرازه و پشت جلد است که به آن جلوه بصری می دهند و در یک نگاه مخاطب را جذب می کنند. نباید به سوء برداشت های زیر توجه کرده، طرح پشت جلد مناسبی طراحی کرد:

  • کسی به پشت کتاب توجه نمی کند، بخصوص وقتی بصورت آنلاین عرضه می شود. امروزه بعضی از کتابفروشی ها مثل بخش فروش کتاب آمازون به مشتریان امکان مشاهده جلد پشت کتاب را نیز می دهند.
  • کتاب چاپی به طراحی جلد پشت کتاب نیاز ندارد. علاوه بر کمک به جذب مخاطب و بازاریابی، بعضی از توزیع کنندگان کتاب امروزه عکس پشت، رو و شیرازه کتاب را درخواست می کنند.
  • جلد پشت کتاب اهمیتی ندارد. امروزه از طرح جلد پشتی کتاب برای معرفی نویسنده یا مترجم، بیان خلاصه ای از کتاب، بیوگرافی نویسنده یا حتی معرفی کتاب های بعدی یک سری استفاده می کنند و اطلاعات دقیق زیادی در طرح جلد پشتی کتاب چیده می شود.

مشخصات طرح جلد پشتی کتاب چیست؟

وقتی طرح روی جلد یا شیرازه کتاب چشم نواز بوده و مخاطب را جذب کرد، وقتی مخاطب کتاب را از قفسه برداشت، حال نوبت جلد پشتی کتاب است که این روند را ادامه دهد. اگر جلد پشت کتاب بخوبی و حرفه ای طراحی شده باشد، به مخاطب انگیزه لازم برای باز کردن کتاب و شروع خواندن را می دهد.

اگر جلد پشت کتاب به طور مناسب و حرفه ای طراحی شده باشد، خواننده را متقاعد می کند که کتاب ارزش خواندن را دارد و بی صبرانه کتاب را باز می کند. سبک زیباشناختی قوی جلد پشتی کتاب نشانگر حرفه ای بودن و کیفیت کتاب است. طراحی جلد پشتی کتاب را می توان در دو بخش بحث کرد. بخش اول نکاتی در مورد طریقه طراحی یک جلد حرفه ای برای پشت کتاب است و بخش دوم نکاتی در مورد اجزای جلد پشت کتاب ارائه می کند.

آموزش طراحی جلد پشتی کتاب

ابتدا به اجزای تشکیل دهنده جلد پشت کتاب می پردازیم. چه چیزهایی می توان در جلد پشت کتاب گنجاند؟

بخش اول – چگونه متن جلد پشت کتاب خود را تهیه کنیم؟

بطور کلی طراحی جلد پشتی کتاب به شکلی است که حاوی بخش های زیر است:

  • یادمان (Tagline)
  • معرفی (Blurb)
  • بیوگرافی مولف یا مترجم (Author bio)
  • شهادت نامه (Testimonials)

اینها چهار عنصر اصلی تشکیل دهنده جلد پشتی کتاب است که در ادامه بحث می شوند.

یادمان یا برچسب

برای جذب مخاطبان کتاب با استفاده از طرح جلد پشت کتاب، پنج ثانیه وقت دارید، پنج ثانیه ای که مخاطب کتاب را برگردانده و پشت آن را نگاه می کند. بنابراین با یک خط یادمان یا برچسب صحیح در پشت جلد می توان اینکار را انجام داد.

خط یادمان یا برچسب می تواند:

  • یک جمله توصیفی کوتاه باشد
  • یک عبارت کلیدی و تکیه کلام باشد
  • جمله ای از یکی از بزرگان یا صاحبنظران حوزه موضوع کتاب باشد

در اینجا چند نمونه یادمان یا خط برچسب آمده است:

“باشد که تقدیر به کام شما باشد” – جمله معروف بازی گرسنه ها

“حتی در آینده هم داستان ها با روزی روزگاری شروع خواهد شد” – اشنایدر

“زمستان در راه است” – بازی تاج و تخت

“از کیفیت برتر و قیمت رقابتی محصولات ترجمک شگفت زده خواهید شد” – ترجمک

همانطور که از مثال های فوق متوجه می شوید، یک برچسب یا یادمان خوب خلاصه داستان کتاب نیست. بلکه فقط لازم است یک جمله کلیشه ای را به خاطر مخاطب بیاورید. اگر این جمله یا برچسب خواننده را جذب کند، چشمانش بخش بعدی جلد پشت کتاب را هدف می گیرد، که بخش معرفی است.

معرفی

قبل از بحث در مورد بخش معرفی، بهتر است ابتدا بدانیم:

  • خلاصه (Synopsis) کتاب نیست. یک کتاب را حداقل در چهار صفحه برای ارائه به سردبیر یا ناشر خلاصه می کنند.
  • شهادت نامه (Testimonial) نیست. شهادت نامه چندین پاراگراف کوتاه است که بیانگر نظرات خوانندگان یا بازنگری کنندگان و منتقدان در مورد کتاب است.
  • شرح (Description) کتاب نیست. شرح کتاب صفحه معرفی آنلاین کتاب است که در آن به توصیف و معرفی کتاب می پردازیم.

بخش معرفی جلد پشت کتاب توصیفی از کتاب است که به صورت یک بیانیه 10 ثانیه ای کتاب را توصیف می کند.

طریقه طراحی جلد پشتی کتاب

بنابراین غریزه به ما می گوید که بخش معرفی باید برجسته و مشخص باشد. اما راز نوشتن یک معرفی خوب شناختن مخاطبان کتاب است. بایستی هنگام نوشتن آن خواست مخاطبان را به خاطر داشت. به همین خاطر معرفی کتاب های داستانی و غیرداستانی از فرمول متفاوتی تبعیت می کند.

معرفی کتاب غیر داستانی

بخش معرفی کتاب غیر داستانی بایستی به مخاطب قول آموختن چیزی ارزشمند را بدهد. بنابراین معرفی یک کتاب غیر داستانی بایستی:

  1. یک سئوال، چالش یا مشکل را مطرح کند.
  2. قول رسیدن به پاسخ آن را بدهد.
  3. به زبان ساده به مخاطب بگوید که از خواندن کتاب چه چیزی بدست می آورد.

یک نمونه از معرفی کتاب دانشگاهی در زیر آمده است:

چگونه بیماران مبتلا به سرطان معده را درمان کنیم؟ آیا سرطان معده به شیمی درمانی بهتر جواب می دهد یا جراحی رادیکال؟ مراقبت های سرطان معده چیست؟ در این کتاب پاسخ این سئوالات را همراه با شرح کامل تشخیص، درمان و پیش آگهی سرطان معده را خواهیم آموخت.

بهتر است در بخش معرفی به چیزی اشاره شود که در کتاب حاضر یک تازه و روندی خلاق است و آن را از کتاب های هم موضوع موجود متمایز می کند. معرفی بایستی خواننده را متقاعد کند که با خواندن این کتاب نسبت به کتاب های مشابه دیگر، چیز بیشتر یا جدیدتر یا متمایز تری می آموزد. بدین ترتیب در بخش معرفی کنجکاوی مخاطب برانگیخته شده و موضوع کتاب معرفی می شود.

معرفی کتاب های داستانی

در معرفی کتاب های داستانی بایستی وعده کنجکاوی، هیجان، راز، شگفتی، درام داده شود. بایستی تحریک عاطفی که با خواندن کتاب ایجاد می شود به آنها انتقال یابد و همانند تریلر یک فیلم نوشته می شود. به عبارت دیگر بایستی حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخت.

نکاتی که باید در نوشتن بخش معرفی کتاب غیر داستانی و داستانی در نظر داشت عبارتند از:

  • معرفی کوتاه، کوبنده و جالب باشد.
  • مخاطب خود را شناخته و علائق خاص آنها را لحاظ کند.
  • فایده خواندن کتاب نشان داده شود.

قسمت های طراحی جلد پشتی کتاب

بیوگرافی نویسنده

در این بخش نویسنده کتاب به طور مختصر و مفید معرفی می شود. بیوگرافی بایستی ساده و ساده لوحانه باشد. بیوگرافی اصلی که یک محتوای 500 کلمه ای است، در بخش مقدمه کتاب می آید. بیوگرافی جلد پشت کتاب شامل مشخصات فردی و سوابق نویسنده به صورت مختصر است.

این بخش در کتاب های داستانی اختیاری است و می توان آن را نادیده گرفت. اما در کتاب های غیر داستانی و بخصوص کتاب های دانشگاهی و مرجع، وجود بخش بیوگرافی در جلد پشت کتاب به قوت کتاب می افزاید و مخاطب می فهمد دست نوشته چه کسی را می خواند و چقدر بین نویسنده و موضوع محتوا تناسخ وجود دارد.

بخاطر داشته باشید که بیوگرافی جلد پشت کتاب شامل قد و رنگ چشم نویسنده نیست، بلکه خلاصه ای نوشته ها، دستاوردها، مدرک تحصیلی و در صورت وجود، آدرس وبسایت نویسنده است.

شهادت نامه

در بخش شهادت نامه جلد پشتی کتاب نظر یک صاحبنظر یا فرد سرشناس حوزه موضوع درج می شود. شهادت نامه مناسب یک ابزار خیلی مفید برای تبدیل مخاطب بالقوه به خریدار بالفعل کتاب است. در مطالعه ای یک کتاب معروف به صورت دو نسخه با شهادت نامه و بدون شهادت نامه همزمان منتشر شد. کتاب دارای شهادت نامه در جلد پشتی کتاب 22.6 درصد بیشتر فروش داشت.

اقدامات طراحی جلد پشتی کتاب

در یک شهادت نامه خوب روی هویت و دستاوردهای فردی که شهادت داده است، تاکید می شود. از شهادت یک صاحبنظر یا همکار با شهرت مثبت استفاده می شود.

بخش دوم – چگونه جلد پشتی کتاب را طراحی کنیم

خلق و طراحی جلد پشتی کتاب یک فرآیند دو مرحله ای است. ابتدا محتوای جلد پشت کتاب تهیه، ویراستاری، بازخوانی، ویراستاری و بازخوانی مجدد می شود. بعد از آماده شدن متن بخش های مختلف جلد پشت کتاب، حال نوبت طراحی آن است. هنگام طراحی جلد پشتی کتاب بایستی چندین نکته را به خاطر داشت:

نباید جلد پشت کتاب همانند صفحه ای از متن اصلی کتاب خیلی شلوغ و پر از محتوا باشد. طراحی جلدی که حاشیه به حاشیه پر از متن با فونت بزرگ است، اشتباه است. بایستی با جلد پشت کتاب همانند جلد روی کتاب برخورد کرد. بایستی متن ها کوتاه و هماهنگ باشد و بخش معرفی فونت بزرگتری داشته باشد.

حکایت بصری جلد روی کتاب ادامه یابد. پس زمینه و رنگ بندی جلد پشت کتاب بایستی ادامه جلد روی کتاب باشد. بایستی علاوه بر اینکه روح و انرژی تازه ای به کتاب ببخشد، اما طرح روی جلد کتاب را کم رنگ نکند، در حالی که ادامه همان طرح است. بایستی با روی جلد تلفیق شده و تداوم آن باشد.

سلسله مراتب اطلاعاتی که در جلد پشتی کتاب عرضه می شود، حفظ شود. بخش معرفی بزرگتر یا با رنگ متفاوتی از بیوگرافی باشد. اطلاعات مربوط به ناشر در کمترین اولویت است. اگر شهادت نامه خوبی تهیه شده است، بایستی بعد از معرفی در اولویت دوم باشد.

طرح جلد پشت کتاب بایستی با مخاطب ارتباط برقرار کند و علاوه بر برانگیختن کنجکاوی وی، نویسنده کتاب و دستاوردهای وی را به مخاطب نشان دهد. قسمت هایی از محتوای کتاب مثل یک عکس یا برش متنی از داخل کتاب استفاده شود. از فونت و رنگ بندی استفاده شود که نشانگر وضعیت فونت و رنگ بندی داخل کتاب باشد.

قالب چیدن بخش های جلد پشت کتاب

تا به اینجا محتوا و طراحی جلد پشتی کتاب بحث شد. حال چند نمونه قالب چیدن محتوای جلد پشتی کتاب آمده است. اینها رایجترین پیکربندی جلد پشت کتاب می باشند.

چگونه طراحی جلد پشتی کتاب

بخاطر داشته باشید که بهترین استاد در طراحی و چیدمان جلد پشت کتاب، تجربه و تکرار است. بهتر است پس زمینه های مختلف همراه با چیدمان متنوع محتوای جلد پشت کتاب تست شود و بهترین چیدمان انتخاب شود. وقتی بهترین تعادل و توازن بین بخش های مختلف تشکیل دهنده جلد پشت کتاب را بدست آوردید، بهترین طرح جلد پشت کتاب را خلق کرده اید.

خدمات طراحی جلد کتاب

گروه طراحی و گرافیک انتشارات ترجمک آمادگی دارد بهترین سرویس طراحی جلد کتاب را به شما عرضه نماید. کافی است سفارش طراحی جلد کتاب را ارسال کرده و یا از طریق واتساپ با اپراتورهای ترجمک در تماس باشید. کلیه اقدامات پیش از طراحی از قبیل مشاوره، ثبت سفارش، پیشنهاد الگو رایگان می باشد. بنابراین با خیال راحت اقدام کنید و تا زمانی که قرارداد طراحی جلد کتاب امضا نشده باشد، تعهدی نسبت به انتشارات نخواهید داشت و مشمول هیچ هزینه ای نخواهد بود. بنابراین همین الان اقدام کنید و از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

واژه های کلیدی طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب، طراحی جلد روی کتاب، طراحی جلد پشت کتاب، طراحی شیرازه کتاب، اندازه گیری سایز شیرازه، تعیین فاصله پرتی کتاب، اقدامات طراحی جلد کتاب، اجزای تشکیل دهنده جلد کتاب، آناتومی جلد کتاب، محتویات جلد پشتی کتاب