مستقیم به محتوا

اندازه قطع رایج کتاب

توجه: مطلب زیر ماشینی بوده و با هدف سئو و بهینه سازی بازدید سایت درج شده است. نیازی به خواندن آن نیست

اندازه کتاب یا قطع کتاب رایج‎ – قطع کتاب رقعی با ابعاد ۱۵×۲۲ و قطع جیبی با ابعاد ۵/۱۶×۱۱ سانتیمتر از دیگر قطع‌های رایج محسوب می‌شوند.
برخی قطع‌های رایج و متداول صنعت چاپ شامل انواع قطع کتاب استاندارد مثل اندازه قطع وزیری – قطع رقعی – اندازه خشتی و پالتویی است.

ابعاد استاندارد قطع های کتاب در ایران: – اندازه قطع کتاب سایز رقعی – سایز کتاب قطع وزیری – ابعاد قطع پالتویی – اندازه کتاب قطع رحلی است.

انواع قطع کتاب یا سایز کتاب – در سال‌های آغازین پیدایش چاپ، سایز یا قطع رایج کتاب‌های چاپی همانند نسخه‌های خطی بود. ولی، به‌تدریج، چاپ‌کنندگان کتاب دریافتند که استفاده از اندازه‌های مختلف در قطع کتاب چیست

قطع کتاب چیست و چه اهمیتی در چاپ کتاب دارد ؟

قطع و اندازه استاندارد کتاب یادگیری کامل انواع قطع کتاب (اندازه، ویژگی ها، موارد استفاده است
متن داخل این کتاب ها در ابعاد B5 می باشند. از این قطع برای چاپ کتاب های درسی، علمی و دانشگاهی بیشتر استفاده می شود. قطع وزیری از انواع قطع کتاب در انتشارات کتاب ترجمک است.

در سال‌های آغازین پیدایش صنعت چاپ، قطع کتاب رایج برای کتاب‌های چاپی همانند اندازه نسخه‌های خطی بود. رفته رفته، ناشرین و کاتبین دریافتند که انواع قطع کتاب مثلا می توان با سه بار تا کردن کاغذ ۶۰ در ۴۵ سانتی متر به اندازه تقریبی قطع رقعی رسید. این سایز ، معمولا برای کتاب های رمان و داستان بسیار پر کاربرد است.

قطع کتاب و انواع آن – عموم کتاب های موجود در بازار و کتاب های درسی در این قطع چاپ می شوند. قطع رقعی. حال اگر سه بار متوالی کاغذ ۶۰×۴۵ سانتی متر موسوم به A2 را تا نماییم، به قطع کتاب میرسیم.

قطع رقعی

با ابعاد ۱۵×۲۲ و قطع جیبی با ابعاد ۱۱×۵/۱۶ سانتیمتر از دیگر قطع‌ های رایج محسوب می‌شود. معمولا در چاپ کتاب‌های هنری و نفیس از قطع رحلی استفاده می شود.

اگر قطع کتاب را در گوگل سرچ کنیم به واژه های کلیدی نوعی قطع کتاب، معنی قطع کتاب، قطع وزیری در ورد، راهنمای قطع کتاب، انواع قطع کتاب با تصویر، از قطع های کتاب در جدول، انواع جلد کتاب، اندازه فونت برای چاپ کتاب می رسیم.

راهنمای اندازه قطع کتاب – در این جدول اندازه های قبل و بعد از برش کتاب مشخص شده و تعداد صفحات کتاب ها، بسته به قطع آن ها در فرم های ۶۰ در ۹۰ و ۱۰۰ در ۷۰ مشخص شده اند. قطع کتاب چیست؟ طول و عرض کتاب را قطع کتاب گویند.

قطع وزیری

(برگه B5،‌ حدود ۱۶٫۵ در ۲۳) و قطع رقعی (برگه A5، ‌حدود ۱۴ در ۲۱) رایج‌ترین قطع‌های کتاب در ایران هستند. اما انواع قطع کتاب که همان اندازه درازا و پهنای کتاب است. رایج ترین اندازه کتاب درایران، قطع وزیری (با ابعاد حدود ۲۳×۱۶.۵) و رقعی (با ابعاد حدود ۲۱×۱۴) است.

قطع کتاب ترجمه مهندسی
قطع کتاب چیست؟ – قطع کتاب در واقع اشاره به سایز های مختلف کتاب دارد کتاب هایی که در کتابخانه مشاهده میفرمایید در سایز بندی های متفاوتی هستند که به این اختلاف قطع کتاب می گویند و انواع قطع کتاب وجود دارد.
از میان انواع قطع های کتاب، قطع وزیری، رحلی وجیبی از معروفترین و پر استفاده ترین قطع ها می باشد. انتخاب قطع کتاب کار طراح نیست و آشنایی با انواع قطع کتاب یا همان اندازه درازا و پهنای کتاب مهم است. به عبارت دیگر، قطع کتاب به طور کلی اندازه درازا در برابر پهنا (عرض) هر برگ سنجیده می‌شود.

قطع (کتاب). به اندازه طول و عرض کتاب و هر نوع نشریه، قطع گفته می‌شود. هدف از آن رواج اندازه‌های مختلف برای کتاب، به‌منظور استفاده آسان‌تر یا متناسب با نوع کاربرد آن است. آشنایی با قطع کتاب به شما کمک می کند تا آشنایی اولیه ای با قطع کتاب/دفتر/سررسید پیدا کنید و سایز مناسب برای کاربرد خود را بیابید.

قطع کتاب و صفحه بندی کتاب چیست؟

قطع کتاب را بارها دیده‌ایم؛ اما شاید عده‌ی کمی درباره‌ی تفاوت‌های هر قطع اطلاع داشته باشند. در این مطلب تفاوت قطع کتاب ها و صفحه بندی کتاب را بحث می کنیم.
راهنمای اندازه قطع کتاب – در این جدول اندازه های قبل و بعد از برش کتاب مشخص شده و تعداد صفحات کتاب ها، بسته به قطع آن ها در فرم های ۶۰ در ۹۰ و ۱۰۰ در ۷۰ مشخص شده اند. راهنمای قطع (اندازه) کتاب ها و انواع قطع کتاب استاندارد مثل اندازه قطع وزیری یا قطع رقعی است.

بیاض یا قطع بیاضی از دیگر قطع های غیر مرسوم است که از سمت درازا باز شده و عطف آن از طرف پهنای آن بوده است. یادگیری کامل انواع قطع کتاب (اندازه، ویژگی ها، موارد استفاده انواع قطع کتاب یا سایز کتاب اهمیت دارد.
از میان انواع سایز یا قطع‌های کتاب، قطع وزیری، رحلی، رقعی و جیبی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین قطع‌ها می‌باشد با این حال انواع قطع کتاب‌ها و اندازه استاندارد آن‌ها مثل قطع رقعی، جیبی، پالتویی، تیموری، نیم ورقی، ربع ورقی و غیره استفاده می شود.

راهنمای انتخاب قطع (اندازه) کتاب

قطع کتاب به‌اندازه طول و عرض آن گفته می‌شود و قطع کتاب به ما می‌گوید کاغذ در چاپخانه چند بار تاشده است تا ورقه‌های کتاب تولید شود.
قطع استاندارد کتاب و مجله به صورت راهنمای قطع های استاندارد کتاب. قطع استاندارد کتاب در صفحه‌آرایی در سراسر دنیا براساس ابعاد کاغذهای موجود ایجاد شده است و این موضوع به دلیل کاهش هزینه کاغذ است. بنابراین راهنمای اندازه کتاب را مطالعه کنید.

قطع کتاب, اندازه کاغذ, صفحه از هر طرف فرم, اندازه قبل از برش, اندازه بعد از برش. سلطانی, ۷۰×۱۰۰, ۴, ۴۹/۵×۳۴/۵, ۴۹×۳۴. رحلی کوچک, ۶۰×۴۵, ۴, ۲۹/۵×۲۱/۵, ۲۸/۵×۲۱.
قطع کتاب: برای بدست آوردن تخمینیِ تعداد صفحات کتاب خود می‌توانید بدین صورت عمل کنید: اگر سرچ کنید با واژه هایی مثل راهنمای قطع کتاب، انواع قطع کتاب، از قطع های کتاب در جدول، نوعی