مستقیم به محتوا

تفاوت تکنیسین و تکنولوژیست اتاق عمل

تکنسین اتاق عمل چه وظایفی دارد؟ تکنولوژیست جراحی چه وظایفی دارد؟ دستیار جراحی با تکنسین جراحی چه فرقی دارد؟ مسئولیت تکنسین اتاق عمل چیست؟ مسئولیت های تکنولوژیست اتاق عمل چیست؟ در این مقاله تفاوت بین تکنسین اتاق عمل و دستیار جراحی یا تکنولوژیست جراحی بحث می شود.

دستیار جراحی کیست؟

گرچه عنوان تکنولوژیست جراحی (Surgical Technologist) و تکنسین اتاق عمل (Surgical Assistant) گاهی اوقات در رشته پزشکی بجای هم استفاده می شود اما با هم تفاوت دارند و اسامی بدیل متفاوتی برای هر کدام استفاده می شود. در ادامه عنوان یا شغل یا پست تکنولوژیست اتاق عمل و تکنسین اتاق عمل مقایسه و بحث می شود.

گاهی اوقات اصطلاح تکنسین جراحی برای اطلاق به فردی استفاده می شود که عمدتا به صورت تجربی کار را یاد گرفته است و هیچگونه آموزش تکمیلی رسمی نداشته است در حالی که تکنولوژیست جراحی حتما مدرک کارشناسی و امتحان فاینال و مجوزدهی را پاس می کند.

دستیار جراحی

دستیار جراحی نیز عضوی از تیم اتاق عمل است. این افراد حرفه ای نیز می توانند کارهای تکنولوژیست جراحی را انجام دهند، اما بیشتر اوقات نقش دستیاری داشته و حین رویه جراحی ابزارها و وسایل لازم را به جراح می رسانند. دستیار جراحی یا تکنسین اتاق عمل در انجام کارهایی مثل نمونه های زیر به جراح کمک می کند:

  • خشک کردن محل جراحی
  • بخیه زدن
  • ساکشن کردن
  • نگه داشتن ریتراکتورها
  • هموستاز
  • درمان زخم

به دستیار جراحی گاهی دستیار اول یا دستیار اتاق عمل نیز اطلاق می شود. بعضی از تکنسین های جراحی پس از گرفتن مدرک تحصیلی وارد این برنامه می شوند و سپس در دوره های تکنولوژی جراحی شرکت می کنند. تکنسین اتاق عمل می تواند حین کار و با کسب تجربه به رتیه دستیار اول برسد.

در کشورهای غربی، تکنسین اتاق عمل علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کارآموزی، بایستی در آزمون مجوزدهی شرکت کرده و قبول شود و مجوز رسمی کار به عنوان تکنسین اتاق عمل را دریافت کند.

تکنولوژیست جراحی

تکنولوژیست جراحی یکی از اعضای تیم پزشکی است که در اتاق عمل کار می کند. وظیفه تکنولوژیست جراحی شامل مواردی از قبیل زیر است:

  • آماده سازی اتاق عمل برای جراحی
  • تنظیم دستگاهها و تجهیزات جراحی
  • حفظ شرایط استریل
  • پایش بیماران و تجهیزات در طول جراحی
  • آمادسازی و انتقال بیماران از و یا به اتاق عمل

اصطلاح تکنولوژیست جراحی برای این رشته مناسب است زیرا این افراد بیشتر با دستگاهها و تکنولوژی اتاق عمل سروکار دارند، گرچه گاهی تکنسین اتاق عمل، تکنسین جراحی، تک جراحی یا به سادگی اسکراب نامیده می شوند.

خلاصه تفاوت تکنسین و تکنولوژیست اتاق عمل

بطور کلی می توان تفاوت تکنسین و تکنولوژیست را این گونه بیان کرد: تکنسین اتاق عمل حین جراحی فعالیت می کند و ابزارهای لازم را به جراح داده و محیط جراحی را خشک و تمیز نگه می دارد و دستیار جراح برای انجام جراحی است. تکنولوژیست اتاق عمل با آماده سازی اتاق عمل برای انجام رویه، حفظ و نگهداری دستگاهها و تنظیمات لازم قبل، حین و بعد از جراحی سروکار دارد و مسئول کارکرد روان دستگاهها و تجهیزات اتاق عمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *