مستقیم به محتوا

اقدامات پرستاری مراقبت سالمندان

اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان

Advanced practice nursing in the care of older adults
لوری کندی-مالون (Laurie Kennedy-Malone)، اولین گرونکه دافی (Evelyn Groenke Duffy)

چاپ سوم
شابک (پرینت): 9781719645256
شابک (ایبوک) 9781719648356
سال انتشار: 2023 اف.ای.دیویس

ثبت سفارش ترجمه این کتاب

واژه های کلیدی (MESH): پرستاری سالمندان – اقدامات | پرستاری حرفه ای پیشرو | مراقبت تسکینی | بررسی و شناخت سالمندان

پیشگفتار کتاب مراقبت پرستاری از سالمندان

با ادامه رشد سریع جمعیت سالمندان، تقاضای فزاینده ای برای کارکنان مراقبت های بهداشتی جهت ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی ویژه سالمندان و درمان مستقیم بیماری وجود دارد. کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان به عنوان راهنمای پرستاران حرفه ای پیشرو عمل می کند، که امتیاز ارائه مراقبت به سالمندان را دارند. این کتاب که به‌عنوان متنی برای دانشجویان و همچنین منبع قابل‌اعتمادی برای عملکرد مبتنی بر شواهد برای پرستاران حرفه‌ای پیشرو طراحی شده است، حاوی اطلاعاتی در مورد پیری سالم، بررسی و شناخت جامع سالمندی و علائم و بیماری‌های رایجی است که در سالمندان دیده می شود. با توجه به پیچیدگی تجویز در سالمندان و افراد مسن که چندین دارو را همزمان مصرف می کنند، فصلی در مورد چند دارویی گنجانده شده است. این کتاب با فصلی در مورد ارائه مراقبت به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن که تحت مراقبت های پایان زندگی هستند، به پایان می رسد.

در سراسر کتاب، مطالعات موردی برای فراهم شدن امکان تمرین و بررسی بیشتر گنجانده شده است. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب استفاده از طبقه‌بندی توصیه‌ای (SORT) است. که ارجاع مستقیمی به توصیه‌های عملکرد مبتنی بر شواهد برای درمانگران در مراقبت از سالمندان فراهم می‌کند.

ساختار کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان

در بخش اول کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان با عنوان «سالمند سالم»، فصل اول: «تغییرات وابسته به سن» به تغییرات طبیعی ناشی از پیری، مقادیر آزمایشگاهی مورد انتظار در سالمندان، تظاهرات بیماری معمول، تظاهرات بیماری غیر معمول، شرایط چند بیماری و تاثیر بیماری مزمن بر ظرفیت عملکردی پرداخته شده است. در فصل دوم: «ارتقای سلامت»، اطلاعات به روز شده مربوط به ارتقای سلامت و استراتژی های پیشگیری از بیماری در افراد سالمند حاصل از Healthy People 2030 و گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) ارائه شده است، از جمله اطلاعات مربوط به ایمن سازی و بازدیدهای سالانه سلامتی مدیکر. همچنین مروری بر فعالیت بدنی، رفتار جنسی، سلامت دندان و مصرف مواد داشته و همچنین بخشی به مسافر سالمند اختصاص یافته است. توصیه هایی برای ورزش، فعالیت بدنی ایمن و تغذیه در این بخش ارائه شده است. فصل 5: «محیط مراقبت»، یک فصل جدید در این نسخه از کتاب است، که به نیازهای ویژه سالمندان در صورت حاد یا اولیه بودن اختلال، در جامعه یا در یک محیط سازمانی می‌پردازد.

بخش دوم کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان: «بررسی و شناخت» با فصلی برای توضیح تفضیلی بررسی و شناخت جامع سالمندان آغاز می شود. اطلاعات مربوط به سلامت جسمی، عملکردی و روانی مشخص شده است و اطلاعات مربوط به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت گنجانده شده است. فصل بررسی و شناخت همچنین شامل مقدمه ای بر سیستم های مراقبت بهداشتی سازگار با سن و چارچوب 4Ms است. فصل 7: «علائم و سندرم ها»، شرح مختصری از بیش از 20 علامت شایع در افراد مسن را در اختیار درمانگر قرار می دهد. موضوعات جدید در این نسخه شامل گرفتگی و ضعف عضلانی، دو نگرانی اصلی بسیار رایج است. یک مرجع سریع شامل جزئیات عوامل همیار مشترک و علائم مرتبط و علائم بالینی است که باید برای هر اختلال ارائه شده بررسی شود. توصیه هایی برای تست های تشخیصی همراه با نتایج آمده است که برای تشکیل یک تشخیص افتراقی استفاده می شود.

بخش سوم کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان: «درمان اختلالات» از فصل 13 فصل شروع و اطلاعات مختصر و به روز شده ای در مورد درمان بیماری بیماری های رایج در افراد سالمند ارائه می دهد که براساس سیستم های بدن ارائه شده است. فصول جدید در این نسخه شامل یک فصل جامع در مورد بیماری های زنان است که اغلب در متون سالمندی کمتر به آن پرداخته می شود. هر فصل با یک بخش بررسی و شناخت شروع می شود که مروری متمرکز بر سیستم ها و معاینات فیزیکی مورد نیاز برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به تشخیص و درمان سالمندان را در اختیار خواننده قرار می دهد. علائم سیگنالی که نشان دهنده تظاهرات غیر معمول بیماری است در ابتدای هر بیماری هایلایت می شود. بحث در مورد هر مشکل و اختلال از یک قالب تک نگاری ثابت پیروی می کند:

علائم سیگنالی بیماری های سالمندان، معرفی بیماری، اتیولوژی، نرخ وقوع، سن، قومیت، عوامل مؤثر، علائم و نشانه ها، تست‌های تشخیصی، تشخیص افتراقی، درمان، پیگیری، عواقب، پیشگیری/پیشگیری، ارجاع، آموزش سالمندان بیمار.

بخش 4 کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان: «بیماری های مرکب» به درمان پیچیده مورد نیاز بیمارانی می پردازد که در پایان عمر به درمان بیماری مزمن، مراقبت های تسکینی و مراقبت های حمایتی نیاز دارند و شامل فصلی در مورد چند دارویی است. کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان با دو ضمیمه پایان می‌یابد: «تأثیر فیزیولوژیک فرآیند پیری» و «مقادیر تست های آزمایشگاهی در سالمندان» – که هر دو مرجع آماده‌ای برای درمانگران پرمشغله هستند.

علاوه بر محتوای کتاب، یک فصل پاداش با عنوان «بیماری عفونی» در سایت ناشر موجود است. این فصل شامل کووید-19، اچ آی وی، نگرانی فزاینده در افراد مسن، ارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک و MRSA است. همچنین به صورت آنلاین منابع منتخب و مطالعات موردی اضافی در دسترس است که برای حمایت از تفکر نقادانه (critical thinking) ارائه شده است و برای کاربران در دسترس است تا به تنهایی مطالعه کرده یا مربیان برای گنجاندن الزامات دوره کلاسی استفاده کنند.

برای اساتید و مربیان پاورپوینت و یک بانک آزمون توسعه یافته در fadavis.com وجود دارد. راهنمای مربیان کلاس درس فعال یک منبع آنلاین هیئت علمی است که منابع موجود را با متن ترسیم می کند و شامل یادداشت های سخنرانی و پاسخ های پیشنهادی برای مطالعات موردی است.

این کتاب توسط و برای پرستاران حرفه‌ای درگیر در مراقبت از سالمندان در چندین بخش مراقبتی نوشته شده است. در حالی که این کتاب به عنوان راهنمایی برای مدیریت مراقبت از سالمندان در نظر گرفته شده است، درمانگران تشویق می شوند تا مراقبت های فردی و بیمار محور را با در نظر گرفتن آخرین دستورالعمل های عملکرد بالینی برتر در مورد پیشگیری و مدیریت اختلالات رایج در سالمندان ارائه دهند.

فهرست مندرجات کتاب اقدامات پرستاری پیشرو در مراقبت از سالمندان

بخش 1: سالمند سالم

  1. تغییرات ناشی از سن
  2. ارتقاء سلامت
  3. ورزش در سالمندان
  4. حمایت تغذیه ای از سالمندان
  5. محیط های مراقبت

بخش 2: بررسی و شناخت

  1. بررسی و شناخت جامع سالمندان
  2. علائم و سندرم ها

بخش 3: درمان اختلالات سالمندان

  1. اختلالات پوستی سالمندان
  2. اختلالات سر، گردن و صورت سالمندان
  3. اختلالات قلبی عروقی در سالمندی
  4. اختلالات تنفسی در سالمندی
  5. اختلالات عروق محیطی در سالمندی
  6. اختلالات گوارشی در سالمندی
  7. اختلالات کلیوی و اورولوژی در سالمندی
  8. اختلالات زنان در سالمندان
  9. اختلالات اسکلتی عضلانی در سالمندان
  10. اختلالات سیستم عصبی مرکزی و محیطی در سالمندی
  11. اختلالات غدد درون ریز و متابولیک در سالمندی
  12. اختلالات خونی در سالمندان
  13. اختلالات روانی اجتماعی سالمندان

بخش 4: درمان بیماری های مرکب

  1. چند دارویی (Polypharmacy)
  2. بیماری مزمن و مراقبت پرستاری سالمندان
  3. مراقبت تسکینی و مراقبت پایان زندگی
  4. ضمیمه الف – اثرات فیزیولوژیکی فرآیند پیری
  5. ضمیمه ب – مقادیر تست های آزمایشگاهی در سالمندان
  6. فصل پاداش – بیماری های عفونی در سالمندان

مشخصات نویسندگان

نام: دکتر لوری کندی-مالون (Laurie Kennedy-Malone)
مرکز ملی تعالی پرستاری سالمندان هارتفورد (NHCGNE)، مدرس ممتاز در پرستاری سالمندی؛ استاد پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه کارولینای شمالی در گرینزبورو، کارولینای شمالی

نام: اولین گرونکه دافی (Evelyn Groenke Duffy)
استاد پرستاری سالمندی فلورانس سللار، مدیر برنامه پرستاری مراقبت های اولیه سالمندان-جرونتولوژی، معاون مدیر مرکز سالمندی و سلامت دانشگاه مرکز ملی تعالی پرستاری سالمندان هارتفورد (NHCGNE)، مدرس ممتاز در پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری فرانسیس پین بولتون، پرستاری موردی وسترن رزرو دانشگاه کلیولند، اوهایو