مستقیم به محتوا

دیدگاه های مراقبت تسکینی

دیدگاه های مراقبت تسکینی

Palliative Care Perspectives
جیمز ال. هالن بک (JAMES L. HALLENBECK)

ادیشن دوم (2nd edition)
ناشر: 2022، انتشارات دانشگاه آکسفورد
شابک (پرینت): 9780197542910
شابک (ایبوک): 9780197542941
شابک (epub): 9780197542934
کد DOI: 10.1093/med/9780197542910.001.0001
تعداد صفحات: 304 صفحه
زبان: انگلیسی

 

ویژگی های کتاب دیدگاه‌های مراقبت تسکینی

  • از یک رویکرد روایتی استفاده می کند که داستان های واقعی بیماران را با توصیه های عملی برای درک بهتر و بخاطر سپاری مطالب ربط می دهد.
  • بر موضوعات مهم مراقبت های تسکینی که اغلب در آموزش های بالینی رسمی نادیده گرفته می شوند، تأکید می کند.
  • بسیار دسترس پذیر بوده و خواندن آن آسان است.

معرفی کتاب دیدگاه‌های مراقبت تسکینی

دیدگاه‌های مراقبت تسکینی راهنمای هنر و علم مراقبت تسکینی است که داستان‌های واقعی بیماری را با توصیه‌های عملی پیوند می‌دهد تا عملکرد بالینی را به گونه‌ای ترسیم کند که منعکس کننده نگرانی‌های روزانه پزشکان باشد. این کتاب که به وضوح و دلسوزانه نوشته شده است، بر موضوعات مهمی که اغلب در آموزش های بالینی رسمی نادیده گرفته می شوند، از جمله تاریخچه و تحولات مراقبت های تسکینی و همچنین اینکه چگونه پزشکان می توانند پیری و مرگ را از منظر فیزیولوژیکی و انسانی بهتر درک کنند، تأکید می کند. کتاب دیدگاههای مراقبت تسکینی که توسط یکی از پیشگامان شناخته شده در زمینه مراقبت تسکینی نوشته شده است، هر فصل رویکرد انسانی به بیماری را با روایت ها و حکایات برگرفته از دهه ها تجربه کار حرفه ای برجسته می کند. این نسخه جدید دارای تحقیقات و استنادات کاملاً به روز شده، فصل جدیدی در مورد فرسودگی شغلی و خستگی دلسوزی و بسط قابل توجه موضوع ارتباطات بین فرهنگی است. دیدگاه‌های مراقبت تسکینی که در ادبیات آکادمیک به خوبی پایه‌گذاری شده است، مقدمه‌ای ایده‌آل برای حوزه نوظهور مراقبت تسکینی برای ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی است که تازه وارد عمل شده‌اند و همچنین خوانندگان غیرمتخصصی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری مزمن و لاعلاج هستند، که به قالبی فردی و در دسترس ارائه شده است.

فهرست مطالب کتاب دیدگاههای مراقبت تسکینی

  1. بیماری مزمن، مرگ و مردن در دوران مدرن
  2. مسیرهای و پیش بینی وقوع مرگ
  3. درمان علائم – یک بازنگری
  4. درمان درد
  5. درمان علائم بدون درد
  6. مسائل درمانی ویژه: هیدراتاسیون، تغذیه و آنتی بیوتیک ها در مراقبت های پایان زندگی
  7. جنبه های روانی اجتماعی و معنوی مراقبت
  8. برقراری ارتباط
  9. به کار کردن انداختن سیستم و ایجاد تفاوت
  10. مشاوره مراقبت تسکینی
  11. فرسودگی شغلی
  12. 48 ساعت آخر

پیشگفتار کتاب دیدگاههای مراقبت تسکینی

هدف از تعلیم امروز شکست دادن آموخته های دیروز است.
میاموتو موساشی، استاد ژاپنی شمشیر زنی

تقریبا 20 سال از چاپ اول این کتاب می گذرد. به قول معروف همه چیز تغییر کرده و هیچ چیز تغییر نکرده است. طب آسایشگاهی و تسکینی تبدیل به یک فوق تخصص پزشکی شده است و اکثر سیستم های مراقبت های بهداشتی در حال حاضر برنامه مراقبت های تسکینی دارند. هرچند علیرغم این پیشرفت واقعی، چالش های اصلی همچنان باقی است. رخداد این است که با افزایش سن جمعیت و مواجهه با طاعون جدید (کووید-19)، آنها فوریت بیشتری پیدا کرده اند. اخلاق غالب پزشکی هنوز بر درمان تمرکز دارد. عواقب اجتناب ناپذیر مرگ و میر – پیری، مردن، و رنج همراه – نسبتاً نادیده گرفته شده است. مراقبت تسکینی به عنوان یک تخصص ممکن است اکنون جایگاهی را پشت میز داشته باشد، اما به دست آوردن آن جایگاه خیلی سخت بود و نباید نشست.

زمان نوشتن چاپ اول یک پزشک میانسال بودم با مسئولیت های اداری زیاد، اکنون پیر شده ام و به طور قطعی خودم سالمند هستم. هر دو تغییر به طور قابل توجهی دیدگاه من را تغییر داده و بر این تجدید نظر تأثیر می گذارد. اگر می‌خواهیم کارمان موفقیت‌آمیز باشد، عملکرد بالینی خوب باید درک محکمی از مسائل بزرگ‌تر داشته باشد. به خصوص در مراقبت تسکینی، ما این فرصت را نداریم که «فقط» کار بالینی خوبی انجام دهیم. تمام این مراقبت ها در زمینه های تاریخی، فرهنگی و سیاسی اتفاق می افتد که بر ارائه مراقبت و نتایج بالینی تأثیر می گذارد.

من به خصوص یک بیمار را به یاد دارم. او زنی بود که سرطان سینه متاستاتیک پیشرفته داشت. ساکن به من گفت که از لحاظ جسمی و روحی درد زیادی دارد. او دوز زیادی از مورفین مصرف می‌کرد، اما به نظر نمی‌رسید که این مشکل را برطرف کند. او ذات الریه داشت که تحت درمان بود. هیچ کس کاملاً مطمئن نبود که چیست، اما مشکلی با پسرش وجود داشت. ما هر کاری از دستمان بر می آمد انجام می دادیم. به محض اینکه آنتی بیوتیک ها تمام شد، قرار شد او را به خانه یا آسایشگاه سالمندان منتقل کنند، به یاد ندارم کدام یک.

مخاطبان کتاب دیدگاههای مراقبت تسکینی

این کتاب برای پزشکان نسبتاً تازه وارد مراقبت های تسکینی است که می خواهند در مورد این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای پزشکانی که کار خود را در آسایشگاه و طب تسکینی شروع می‌کنند، سعی کرده‌ام بر موضوعاتی تأکید کنم که معتقدم مهم هستند، اما متأسفانه اغلب در برنامه‌های فلوشیپ مبتنی بر ACGME نادیده گرفته می‌شوند.

این کتاب از سخنرانی‌ها و ارائه‌های اولیه ارائه شده به دانشجویان پزشکی، دستیاران و همکارانی که سعی در یادگیری اصول مراقبت تسکینی دارند، تکامل یافته است. این متن در ابتدا به موازات دوره ای که توسط مرکز توسعه دانشکده استنفورد در مراقبت از پایان زندگی ارائه می شود طراحی شده بود. این دوره هفت ماژول مجزا ارائه کرد: (1) مروری بر مرگ و مردن در آمریکا، (2) مدیریت درد، (3) مدیریت علائم بدون درد، (4) ارتباط، (5) تصمیم گیری های دشوار، (6) روانی اجتماعی و جنبه های معنوی مراقبت، و (7) مسائل مربوط به مکان های مراقبت. این نسخه این ساختار اساسی را حفظ می کند، اما محتوا را گسترش می دهد، اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه مراقبت تسکینی ارائه می دهد، و به موضوعات جدیدی مانند ارتباطات بین فرهنگی و فرسودگی شغلی می پردازد. مانند نسخه اول، تأکید بر مراقبت در پایان زندگی است، اگرچه من کمی بیشتر در مورد بیماری مزمن و سالمندی گنجانده ام. مراقبت های تسکینی مدرن به مراقبت های پایان عمر محدود نمی شود (یا نباید باشد). با این حال، بیشتر مراقبت ها هنوز به بیماران در مراحل آخر زندگی شان ارائه می شود. امیدواریم که موضوعات مطرح شده همچنان برای کسانی که کمی بالاتر از آن قرار دارند مرتبط باشد. به هر حال، یکی از درس هایی که در حال مرگ ارائه می دهد این است که آنچه برای آنها مهم است برای کسانی که به طور فعال نمی میرند نیز مهم است. برای کاهش رنج، بهبود ارتباطات، تشکر کردن و ابراز عشق و قدردانی خود به دیگران، هرگز زود نیست.

در سراسر متن، من نکات خاصی را به عنوان “یادداشت های مراقبت تسکینی” هایلایت می کنم. تمرکز بر روی برخی از نکات به استثنای دیگران نشان دهنده تعصبات شخصی من و حتی غرور خاصی در هدایت خواننده به سمت این قوانین سرانگشتی است.

L. H. شهر ردوود، کالیفرنیا

معرفی نویسنده کتاب دیدگاههای مراقبت تسکینی

نام: دکتر جیمز ال. هالنبک، استاد بازنشسته، دانشگاه استنفورد
افیلیشن: دکتر جیمز ال. هالنبک دانشیار پزشکی ممتاز در دانشگاه استنفورد در گروه پزشکی است. برای بیش از 30 سال، او در سیستم مراقبت بهداشتی وابسته به VA Palo Alto کار می کرد. او پیشگام شناخته شده ملی در آسایشگاه و طب تسکینی است. کار آکادمیک او بر آموزش پزشکی در مراقبت های تسکینی، تغییر سیستم و ارتباطات بین فرهنگی متمرکز شده است. او همچنین کارهایی را روی فرسودگی شغلی در مراقبت های بهداشتی انجام داده است و برنامه درسی در مورد فرسودگی شغلی و پرورش شفقت را از طریق مؤسسه همدردی تالیف کرده است.

مرور داوری کتاب دیدگاههای مراقبت تسکینی

شرح: این کتاب دیدگاه‌های مراقبت تسکینی را با داستان‌های بیمار شخصی‌سازی می کند، در حالی که شامل درمان علائم مرتبط، ارتباطات، مستندسازی، و تکنیک‌های پیشگیری از فرسودگی شغلی با استفاده از زبان محاوره‌ای علمی است که کتاب را جذاب‌تر از یک کتاب درسی می‌کند. یک عنصر ساختاری منحصربه‌فرد شامل «یادداشت مراقبت تسکینی» است که در سرتاسر فصل‌ها پراکنده شده است، که نکات مهمی را که خوانندگان باید به خاطر بسپارند، مانند «حقایق سریع» موجود در سایر متون برجسته می‌کند.

هدف: هدف بیان شده شامل فوریت پرداختن به پیری، مرگ و رنج در اخلاق پزشکی است که بر درمان تمرکز دارد. این کتاب برای پزشکان در ابتدای کار خود و همچنین افراد غیرمتخصصی که ممکن است به برخی از فصل‌ها علاقه پیدا کنند در نظر گرفته شده است.

مخاطبان: به گفته نویسنده، مخاطبان مورد نظر پزشکان اولیه و برخی افراد غیرمتخصص هستند، اما دامنه کاربرد وسیع تری دارد. این کتاب همچنین برای کسانی که برای گواهینامه هیئت مدیره و برنامه های گواهی در مراقبت تسکینی مطالعه می کنند مرتبط است. کسانی که مدیریت ریسک را مطالعه می کنند. کسانی که فرسودگی شغلی را در دنیای پس از همه گیری مطالعه می کنند، کادر مختلف آسایشگاه و تیم‌های بین‌رشته‌ای تسکینی، مانند پرستاران، پزشکان، مددکاران اجتماعی، دانشجویان و روحانیون، همگی اطلاعات مفیدی را در میان فصل‌ها پیدا خواهند کرد.

ویژگی ها: کتاب با بحث در مورد تاریخچه طب تسکینی، مطالعات و انتشارات اولیه و نظریه های مختلف شروع می شود. فصل بعدی در مبانی پیش آگهی، مسیرهای بیماری، اطلاعات اولیه در مورد پیش آگهی، و مفهوم “تغییر سینوسی” را پوشش می دهد، که در آن بیمار تشدید مداوم با حداقل دوره های بهبودی و نحوه بحث در مورد پیش آگهی با بیماران دارد. معیارهای اصلی آسایشگاه به طور مختصر توضیح داده شده است. فصل ها به مدیریت علائم و درمان درد، با بررسی خواص دارویی و استفاده از داروهای رایج برای انواع مختلف علائم که اغلب نادیده گرفته می شوند، اختصاص داده شده است. ملاحظات و آموزش خانواده لازم برای کسانی که مشرف به مرگ هستند را پوشش می دهد.

ارزیابی: در مقایسه با کتاب‌های درسی اخیر منتشر شده، مانند کتاب درسی طب تسکینی و مراقبت‌های حمایتی، ویرایش سوم، برورا (CRC Press، 2021)، این کتاب نیمی از داستان‌های حاوی توصیه‌های علمی و نیمی کتاب درسی است که اطلاعات اولیه مراقبت تسکینی را پوشش می‌دهد. فارماکولوژی، پیش آگهی، ارزیابی بیمار و تکنیک های ارتباطی. این هم جذاب و هم راهی مقرون به صرفه برای یادگیری سریع اصول اولیه است.

معرفی کتاب دیدگاه های مراقبت تسکینی

نویسنده: هالنبک، جیمز
عنوان: دیدگاه های مراقبت تسکینی
انتشار: چاپ دوم، انتشارات دانشگاه آکسفورد، 2022، نسخه الکترونیک 2023
کلید واژه ها (MESH): مراقبت تسکینی-روش‌ها | نگرش به مرگ | مدیریت درد | طبقه بندی روابط پزشک و بیمار