مستقیم به محتوا

آینده مراقبت بلندمدت سالمندان

طراحی مجدد راستای مراقبت برای سالمندان: آینده محیط های مراقبت بلند مدت

(Re)designing the Continuum of Care for Older Adults: The Future of Long-Term Care Settings

فرحانه فردوس (Farhana Ferdous) و امیلی رابرتز (Emily Roberts)

شابک (پرینت): 9783031209697
شابک (ایبوک): 9783031209703
کد DOI: 10.1007/978-3-031-20970-3
سال انتشار: 2023 اسپرینگر نیچر
تعداد صفحات: 362 صفحه
زبان: انگلیسی

معرفی کتاب آینده مراقبت بلند مدت سالمندان

این کتاب چشم انداز ما به محیط های مراقبتی جدیدی را بسط می دهد که به گونه ای طراحی شده اند که فراگیر، مترقی و همگرا با نیازهای جمعیت سالخورده باشند. محتویات کتاب مجموعه ای از محیط های مراقبت بلند مدت (LTC [Long-Term Care]) را در یک مجموعه واحد برای تبیین نیازهای مخاطبان گسترده، پوشش می دهد.

با توجه به همه‌گیری اخیر کووید-19 (COVID-19)، بازنگری طراحی فضایی امکانات مراقبتی به منظور آماده‌سازی برای عوامل بیماری‌زای تنفسی و مسری آینده، یکی از نگرانی‌های اصلی در سراسر جهان، همراه با ارتباط اجتماعی و استقلال در محیط‌های مراقبتی است. این کتاب به نسل بعدی دانش و درک زمینه رو به رشد طراحی فناوری، برنامه‌ها و محیط‌هایی برای LTC کمک می‌کند که در پیشگیری و کنترل عفونت و همچنین ارتباط اجتماعی مؤثرتر هستند. برای پرداختن به این مسائل، فصول کتاب در چهار بخش زیر ساختاردهی شده اند:

  • بخش اول: مراقبت در منزل و مراقبت مبتنی بر جامعه.
  • بخش دوم: مراقبت مبتنی بر تسهیلات.
  • بخش سوم: مراقبت از حافظه و مراقبت پایان زندگی.
  • بخش چهارم: پروژه های کاربردی مبتنی بر شواهد و گام های بعدی.

کتاب «طراحی مجدد راستای مراقبت برای سالمندان: آینده محیط های مراقبت بلند مدت» یک منبع ضروری برای محققان، پزشکان، پرستاران، مربیان، سیاست گذاران و دانشجویان مرتبط با LTC در منزل و محیط های مراقبت های بهداشتی است. با موضوعات متنوع در تئوری، مسائل اساسی و روش‌ها، همیاری محققان و اساتید برجسته طیفی از برنامه‌ریزی‌ها، محیط‌ها و فن‌آوری‌های نوآورانه را پوشش می‌دهد که می‌تواند بر نیازها و حمایت‌های در حال تغییر برای افراد مسن و خانواده‌های آنها در سراسر راستای مراقبت‌ها تأثیر بگذارد.

فهرست مطالب کتاب آینده مراقبت بلندمدت سالمندان

بخش 1- مراقبت در منزل و اجتماع

  1. پل زدن فواصل دیجیتال: تعبیه پیری هوشمند و آینده فناوری سالمند شناسی
  2. چگونه حسگرهای محیطی تعبیه شده در خانه زندگی مستقل و مراقبت از خانواده را متحول می کنند: مروری بر متون و پیشینه موضوع
  3. خانه به عنوان مکانی برای توانبخشی پس از سکته مغزی: یافته های تجربی در حال ظهور
  4. مراقبت از خانواده بزرگسالان: محیطی مثل منزل برای مراقبت مبتنی بر جامعه

بخش 2- مراقبت مبتنی بر تسهیلات

  1. تئوری خلق احساس در خانه بودن در کل راستای مراقبت بلند مدت
  2. تکامل و ظهور دستیارهای بهداشتی روبوتیک: جبهه جدید انسان و ماشین برای مراقبت در منزل از سالمندان
  3. کلینیک های توانبخشی که ریکاوری سکته مغزی را بهینه می دهند: بازاندیشی در رویکرد طراحی یکسان برای همه
  4. کاوش نقش محیط ساخته شده در مراقبت فرد محور در حین صرف غذا در خانه مراقبت بلند مدت خاص قومی

بخش 3- مراقبت از حافظه و مراقبت پایان عمر

  1. طراحی برای دمانس: رویکردی که برای همه مفید است
  2. برقراری ارتباط و موقعیت‌یابی محیطی در واحدهای مراقبت از دمانس: گفتگو از طریق جا و مکان
  3. استفاده مجدد تطبیقی از مراکز خرید بسته برای برنامه‌ها و خدمات دمانس: بازخورد از فوکوس گروه در جامعه
  4. گسترش راستای مراقبت برای افراد مبتلا به زوال عقل: ایجاد تاب آوری
  5. طراحی محیط آسایشگاهی پس از همه گیری: «آخرین مکان»

بخش 4- پروژه های کاربردی مبتنی بر شواهد و مراحل بعدی

  1. استقلال، هویت و طراحی در دوران کووید-19
  2. ایجاد یک رویکرد مناسب: تحول زندگی سالمندان یهودی
  3. پروژه های کاربردی مبتنی بر شواهد و گام های بعدی
  4. محیط‌های انعطاف‌پذیر و غنی‌شده برای زندگی سالمندان و سالخوردگی در جامعه در محیط‌های متراکم شهری
  5. پیش‌بینی رویکردهای نوآورانه پس از کووید برای طراحی LTCF در مناطق متراکم شهری: کاوش یک نمونه اولیه طراحی مبتنی بر شواهد
  6. تحقق آینده محیط های بین نسلی برای پیری از طریق تحقیقات طراحی

مقدمه ای بر کتاب طراحی مجدد راستای مراقبت برای سالمندان: آینده محیط های مراقبت بلند مدت

عنوان این کتاب به موقع، نیاز مبرم به بررسی مجدد و بازنگری سیستم مراقبت بلند مدت فعلی را نمایان می کند. کین و کین (ص 4) مراقبت بلند مدت (long- term care) را به عنوان «ارائه مجموعه ای از خدمات بهداشتی، مراقبت شخصی و اجتماعی که در یک دوره زمانی ثابت به افرادی ارائه می شود که درجاتی از ظرفیت عملکردی خود را از دست داده اند یا هرگز به دست نیاورده اند». به طور کلی، اخلاق مراقبت و مراقبت از سلامت و مراقبت شخصی عمدتاً توسط پیامدهای بالینی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت شکل گرفته است، که عمدتاً واقعیت پیچیده و یکپارچه سالمندان را در زمینه روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، نادیده می گیرد. و تمایلات معنوی ماهیت رابطه ای مراقبت با پتانسیل استقلال و وابستگی متقابل عموماً به یک چارچوب مراقبتی تک بعدی و تمایز ناپذیر تنزل داده شده است. ما در چندین دهه اخیر در جنبش ترویج مراقبت شخص محور یا مراقبت شخص محور بسیار پیشرفت کرده ایم، اما آنقدر دور یا سریع نیستیم که بتوانیم یک تغییر تحول آفرین و سیستماتیک در فرهنگ مراقبت بلند مدت داشته باشیم.

مراقبت بلند‌مدت سالمندان در زمینه خانه سالمندان در حال حاضر پس از تأثیر پاندمی بر شیوع بیماری‌ها در مراکز مراقبتی و شمار بالای مرگ و میر ساکنان و کارکنان در نتیجه آن، در حال گذراندن یک مرحله بحرانی است. واقعیت نگران‌کننده این همه‌گیری پرده‌ها را کنار زد و شکاف‌ها و خطوط خطای سیستمیک سیستم مراقبت بلندمدت ما را که برای دهه‌ها از دید جمعی ما دور نگه داشته شده بود، متجلی ساخت. توجه به این نکته مهم است که چالش‌هایی که ساکنان، کادر مراقبت و مدیریت در این زمان بحران با آن مواجه هستند، نشان‌دهنده شکست یا نقص هیچ گروه خاصی از سازمان‌ها، ارائه‌دهندگان یا افراد نیست، بلکه نشان‌دهنده محدودیت‌های کلان در سطوح ارزش های اجتماعی و سازوکارهای ساختاری حاصله و فرهنگ مراقبتی برای ارائه مراقبت های بلند مدت است. متأسفانه، باید پاندمی بیماری کووید-19 را تجربه می کردیم تا این چالش‌ها به شدت در آگاهی جمعی ما ظاهر شوند. در این زمان بحرانی و برای تجسم مجدد مراقبت بلندمدتی که بتواند شامل تغییر تحول آفرین در سیستم و فرهنگ فعلی باشد، این کتاب ویرایش شده کمکی به موقع برای روشن کردن نوآوری ها، چالش ها و پتانسیل های مراقبت در این بخش از سیستم مراقبت بهداشتی است.

این کتاب مجموعه‌ای چشمگیر از همیاری بین رشته‌ای در زمینه‌های متنوع مراقبت‌های بلندمدت و همچنین در مورد موضوعات بی‌شماری که تداوم مراقبت طولانی‌مدت را در بر می‌گیرد، از جمله ژئوتکنولوژی، مراقبت مبتنی بر جامعه، قومیت‌های متنوع ساکنان؛ برای افراد مبتلا به زوال عقل، مراقبت های حاد، مراقبت های پایان زندگی، استفاده مجدد سازگار، تأثیر کووید-19، و جامعه بازنشستگی مراقبت مداوم (CCRC) ارائه می کند. شایان ذکر است که همپوشانی موضوعات در انواع محیط ها، مانند نوآوری‌های فناوری و گزینه‌های توانبخشی هم در مراکز مراقبتی و هم در جامعه، قابل توجه است. چندین پروژه نوآورانه و گزینه های غیر سنتی بخشی از این کتاب هستند، مانند پروژه بازسازی و معماری (REARCH)، مراقبت از خانواده بزرگسالان (AFC)، استفاده مجدد تطبیقی از مراکز خرید بسته، CCRC عمودی و غیره.

در مجموع، فصول‌ کتاب لایه‌هایی از بینش را در مورد سیاست‌های عمومی، کیفیت شیوه‌های مراقبتی و کیفیت زندگی ساکنان ارائه می‌دهند که تحت تأثیر ویژگی‌های نوع محیط، محیط ساخته‌شده، زمینه‌های اجتماعی و راه‌حل‌های تکنولوژیک قرار می‌گیرد. تنوع موضوعات پوشش داده شده در این کتاب گواهی بر پیچیدگی چیزی است که ما به عنوان مراقبت بلند مدت می شناسیم. تداوم مراقبت‌های بلند مدت سالمندان که شامل مراقبت‌های خانگی مبتنی بر جامعه، تسهیلات مراقبت بلندمدت سازمانی، مراقبت از حافظه و غیره است، احتمالاً برای آینده قابل پیش‌بینی باقی می‌ماند. با این حال، در زمینه مراقبت مبتنی بر جامعه برای تقویت پیری در محل، ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه برای تفکیک مراقبت‌های مبتنی بر مکان در محیط‌های سازمانی و غیرمتمرکز کردن مراقبت و حمایت در جامعه، به عنوان مثال، مبتنی بر جامعه مهم است.

حبیب چاودری
رئیس و استاد گروه سالمند شناسی دانشگاه سایمون فریزر، ونکوور، کانادا

پیشگفتار کتاب طراحی مجدد راستای مراقبت برای سالمندان: آینده محیط های مراقبت بلند مدت

راستای محیط های مراقبتی در دوران پس از کووید-19

جمعیت جهانی سالمندان 65 سال و بالاتر در چند دهه آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و چالش های اقتصادی و اجتماعی را ارائه می دهد که نیازمند راه حل های پایدار است. این چالش‌های بهداشتی و اجتماعی-اقتصادی پیامدهایی برای افراد بالای 65 سال و خانواده‌ها و جوامع آنها خواهد داشت و نیازمند راه‌حل‌های یکپارچه است که باید به طور همزمان از طریق دریچه اهداف واقعی و مبتنی بر شواهد مورد توجه قرار گیرد. طراحی آینده برنامه‌ها، محیط‌ها و فناوری‌های سالخوردگی ممکن است از همبستگی بین نسلی حمایت کند و شامل اهداف خاصی برای کاهش نابرابری‌ها بین زنان و مردان، نسل‌های مختلف، جمعیت‌های مسن‌تر و در میان زیر گروه‌های مختلف باشد، با توجه ویژه به جمعیت‌های آسیب‌پذیر که به حاشیه رانده شده‌اند. در حالی که تحقیقات فزاینده‌ای در رابطه با این عوامل وجود دارد، تمرکز کمتری بر نقش راستا و تداوم مراقبت در محیط های مراقبت بلندمدت بر سلامت، عملکرد و کیفیت زندگی ساکنان همراه با استراتژی‌های طراحی مرتبط در مورد چندین موضوع بررسی نشده وجود دارد.

کتاب طراحی مجدد راستای مراقبتی برای سالمندان: آینده محیط های مراقبت بلند مدت مجموعه ای از مقالات با تمرکز بر نقش محیط ساخته شده در تداوم مراقبت بلند مدت با نمایش پیشرفت های اخیر در درک نظری، نوآوری های روش شناختی و شواهد تجربی ارائه می کند. این کتاب طیف وسیعی از برنامه‌ریزی‌ها، محیط‌ها و فن‌آوری‌های نوآورانه را پوشش می‌دهد که می‌تواند بر نیازها و حمایت‌های در حال تغییر برای افراد مسن و خانواده‌هایشان در سراسر راستای مراقبت تأثیر بگذارد.

اخیراً، تقریباً تمام بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی به‌ویژه تحت تأثیر همه‌گیری کروناویروس جدید (COVID-19) قرار گرفته‌اند که می‌تواند برای افراد مسن با یا بدون هیچ گونه بیماری زمینه‌ای کشنده باشد. ضربه اجتماعی مضاعف جامعه سالخورده ما و شیوع بیماری‌های عفونی مانند کووید-19 نگرانی‌های زیادی را برای آینده محیط‌های مراقبتی برای افراد مسن که به مراقبت طولانی‌مدت نیاز دارند، ایجاد کرده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش داده است که از هر 10 مرگ و میر در ایالات متحده، 8 مورد در بزرگسالان 65 سال یا بالاتر به دلیل COVID-19 بوده است (CDC، 2020). ترتیبات زندگی محدود در برخی از مراکز مراقبت (به عنوان مثال، گاهی اوقات 3 یا 4 ساکن در یک اتاق)، همراه با کمبود کارکنان و عدم رعایت دستورالعمل های کنترل عفونت، با نرخ بالای بیماری های عفونی در سراسر ایالات متحده مرتبط است. علاوه بر نیاز به بهبود اقدامات احتیاطی ایمنی برای کنترل عفونت، ضروری است که سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی به طور همزمان ارائه شود و توجه به نیاز فوری به جایگزین‌هایی برای محیط‌های مراقبت سنتی جلب شود.

درس هایی که از بحران بهداشتی COVID-19 در مورد کمبود نیروی انسانی، جابجایی کارکنان، و محیط های محدود به طور خطرناک آموخته ایم به ما این امکان را می دهد که محیط های مراقبتی جدیدی را که به گونه ای طراحی شده اند که فراگیر، پیش رونده و همگرا با نیازهای جمعیت سالخورده باشند، گسترش دهیم. هنگام در نظر گرفتن محیط فیزیکی مراکز مراقبتی، هم محیط و هم ویژگی های طراحی خاص به عنوان عناصر کلیدی در نظر گرفته می شوند که می توانند بر سلامت فیزیولوژیکی و روانی و رفاه کاربران فوری آن تأثیر بگذارند.

معرفی نویسندگان کتاب آینده مراقبت بلندمدت سالمندان

نام: دکتر فرحانه فردوس (Farhana Ferdous)
افیلیشن: استادیار گروه معماری در دانشگاه هوارد واشنگتن، دی سی، ایالات متحده آمریکا

نام: دکتر امیلی رابرتز (Emily Roberts)
افیلیشن: دانشیار طراحی داخلی در دانشگاه ایالتی اوکلاهما، استیل واتر، اوکی، ایالات متحده آمریکا، با تمرکز تحقیقاتی در پیری شناسی محیطی، مطالعه تناسب فرد-محیط بین افراد مسن و محیط فیزیکی

عنوان کتاب: باز طراحی راستای مراقبتی برای سالمندان: آینده محیط های مراقبت بلند مدت
مجوز انحصاری: Springer Nature Switzerland AG 2023

کلید واژه ها: مراقبت از سالمندان| پیری| معماری داخلی| سالمندان| مراقبت های بهداشتی