مستقیم به محتوا

پرستاری مبتنی برشواهد سالمندان

پرستاری مبتنی بر شواهد سالمندان: پروتکل هایی برای عملکرد برتر

Evidence-Based Geriatric Nursing: Protocols for Best Practice

چاپ ششم

ماری بولتز، الیزابت کاپزوتی، دی ان زویکر، تری فولمر (Marie Boltz, Elizabeth A. Capezuti, DeAnne Zwicker, Terry Fulmer)

ISBN پرینت: 978-0-8261-8814-4
ISBN ایبوک: 978-0-8261-8826-7
ISBN پاورپوینت برای مربیان: 978-0-8261-5186-5
ISBN بانک سئوال برای مربیان: 978-0-8261-5187-2
DOI: 10.1891/9780826188267

ثبت سفارش ترجمه این کتاب

عنوان: پروتکل های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای عملکرد بهتر / ادیشن ششم / ادیتور ارشد: ماری بولتز، نویسندگان: الیزابت کاپزوتی، دی ان زویکر، تری فولمر / انتشارات اسپرینگر، انتشار ایبوک: 2022

کلید واژه/ موضوع MESH: سالمندان، رویه های پرستاری سالمندان، پرستاری، پرستاری سالمندان، مراقبت پرستاری، بررسی و شناخت پرستاری، سالمند، پرستاری مبتنی بر شواهد

فهرست عناوین

بخش I : تلفیق شواهد و مدارک در حرفه

  1. توسعه و ارزیابی رهنمودهای عملکرد بالینی: یک رویکرد سیستماتیک
  2. اندازه گیری عملکرد و بهبود کیفیت
  3. فناوری اطلاعات: دستورالعمل های اقدامات بالینی سالمندان
  4. رویکردهای سازمانی برای ارتقای مراقبت فرد محور
  5. رویکردهای زیست‌محیطی برای حمایت از مراقبت‌های دوستانه سالمند

بخش II : اصول بررسی و شناخت و درمان

  1. تغییرات وابسته به سن در سلامت
  2. تصمیم گیری مراقبت های بهداشتی
  3. تغییرات حسی در بزرگسالان مسن تر
  4. بررسی و شناخت عملکرد شناختی سالمندان
  5. بررسی و شناخت عملکرد جسمی سالمندان
  6. مراقبت های بهداشتی دهان در سالمندان
  7. مدیریت هیدراتاسیون خوراکی در سالمندان
  8. تغذیه در سالمندان
  9. مراقبت دهنده خانوادگی
  10. مسائل مرتبط با رابطه جنسی در سالمندان
  11. تشخیص بدرفتاری با سالمندان
  12. برنامه ریزی مراقبت پیشرو

بخش III : مداخلات بالینی

  1. پیشگیری از زوال عملکردی در محیط مراقبت حاد
  2. افسردگی اواخر عمر
  3. دلیریوم: پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان
  4. دمانس: ارزیابی و استراتژی های مراقبت
  5. مدیریت درد در سالمندان
  6. بررسی و شناخت، درمان و پیشگیری از سقوط در مراقبت های حاد
  7. کاهش وقایع نامطلوب دارویی در سالمندان
  8. بی اختیاری ادرار در سالمندان
  9. پیشگیری از عفونت مجاری ادراری مرتبط با کاتتر
  10. رسترنت های فیزیکی و ریل های کنارتخت در محیط مراقبت های حاد و بحرانی
  11. جلوگیری از آسیب های فشاری و پارگی پوست
  12. بهینه سازی زمان غذا برای افراد مبتلا به زوال عقل
  13. اختلالات خواب در سالمندان
  14. سالمندان نحیف بستری در بیمارستان
  15. پیشگیری و مراقبت از HIV برای سالمندان
  16. دیدگاه LGBTQ برای مراقبت از بزرگسالان سالمند

بخش IV : مداخلات بخش های تخصصی

  1. سوء استفاده از مواد و اختلال مصرف الکل در سالمندان
  2. بررسی و شناخت و درمان جامع سالمندان بدحال
  3. اضافه بار مایعات: شناسایی و درمان بیماران نارسایی قلبی در معرض خطر بستری مجدد در بیمارستان
  4. ارزیابی سرطان و استراتژی های مداخله در سالمندان
  5. مراقبت بعد از عمل سالمندان
  6. مراقبت های جراحی عمومی در سالمندان
  7. مراقبت از بزرگسالان با شکستگی لگن

بخش V : مدل های مراقبت

  1. مدل های مراقبت حاد
  2. مراقبت های انتقالی
  3. مدل های مراقبت تسکینی
  4. مراقبت از سالمند در بخش اورژانس

مقدمه

سالمندان بزرگترین مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده هستند. نیازهای سلامتی آنها اغلب همراه با روند عملکردی رو به کاهش و احتمال بالاتر ابتلا به یک یا چند بیماری مزمن، پیچیده است. اکثر پزشکان برای مراقبت کافی از سالمندانی که با مشکلات سلامتی همراه با تغییرات سنی، مزمن بودن و عوامل تعیین کننده اجتماعی همراه است، آمادگی ندارند. سیستم مراقبت های بهداشتی جاری تمایل دارد تا این مسائل پیچیده بهداشتی را به روشی پراکنده و بدون هماهنگی بین ارائه دهندگان مراقبت، محیط و زمان مدیریت کند. آنچه ما پس از سال ها رویکردهای ناکارآمد به نیازهای بهداشتی سالمندان آموخته ایم این است: مراقبت ضعیف مراقبت پرهزینه است و مراقبت پرهزینه پایدار نیست. برای بیش از نیم قرن، رهبران آینده نگر، بهبود مراقبت های بهداشتی سالمندان را به شعار خود تبدیل کرده اند. پرستاران سالمندان، از جمله ویراستاران و نویسندگان همیار با پروتکل‌های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای بهترین عملکرد، در میان این رهبران و در خط مقدم تغییرات مورد نیاز، بوده‌اند.

درست مانند ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، پرستاران سالمندان به طور منحصر به فرد و استراتژیک موقعیتی دارند که می توانند بر کیفیت مراقبت مستقیم و اثربخشی سیستم هایی که در آن مراقبت ها ارائه می شود، تأثیر پایداری داشته باشند. پرستاران سالمندان وظیفه دارند از مجموعه استانداردهایی پیروی کنند که عملکرد را برای بهبود زندگی دیگران هدایت می کند. این استانداردهای مراقبتی ثابت نیستند، اما در طول زمان با کسب دانش جدید از طریق تحقیق و با ظهور مسائل بهداشت عمومی جدید در جامعه تغییر می کنند. اعتماد و احترامی که به این حرفه داده می شود با شایستگی و شفقت نشان داده شده در مرحله مراقبت تعیین می شود.

اما اعتماد و احترام کالاهای شکننده ای هستند و باید به دست آیند. هیچ راه بهتری برای اطمینان از شایستگی وجود ندارد تا اینکه در هر مقطع زمانی از آنچه بهترین عملکرد را تشکیل می دهد، مطلع باشید. پروتکل های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندی برای عملکرد برتر بدین منظور نوشته شده است.

طیف وسیعی از مخاطبان -دانشجویان، اساتید، و پزشکان- این متن را جذاب، آموزنده و ضروری خواهند یافت.

چاپ ششم پروتکل‌های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای عملکرد برتر، چاپ برنده-جایزه پنجم را به‌طور کامل به‌روزرسانی کرده و گسترش داده است. چیزی که من را در مورد این نسخه جدید تحت تأثیر قرار می دهد، عمق اطلاعات ارائه شده و ساختار دقیق متن است. هر یک از 44 فصل توسط متخصصان در این زمینه، دانشمندان، مربیان، و پزشکان نوشته شده است، که سالها تجربه کار با سالمندان را که با مشکلات بالینی رایج و پیچیده زندگی می کنند، به ارمغان می آورند. این کارشناسان نه تنها آخرین تحقیقات، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را برای تمرین به اشتراک می‌گذارند، بلکه محتوا را با استفاده از مطالعات موردی واقعی که به طور ماهرانه بهترین عملکرد را نشان می‌دهند، زنده می‌کنند.

من به ویژه از دیدن فصل‌های جدیدی که به مسائل بالینی و اجتماعی نوظهور می‌پردازد که بر نتایج سلامتی سالمندان‌تر تأثیر می‌گذارد هیجان‌زده بودم. فصل‌های مربوط به مراقبت شخص‌محور، فناوری، HIV در سالمندان، و ارزیابی و مداخله در مورد زوال عقل، خواندنی جدید و ضروری هستند. فصل‌هایی که به برخی از عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت، تأثیر محیط فیزیکی بر عملکرد و نیازهای جامعه LGBTQ می‌پردازند، به پرستاران کمک می‌کنند تا به توانایی سالمندان برای داشتن زندگی سالم و کامل کمک کنند.

من دوست دارم پروتکل‌های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای عملکرد برتر را به عنوان خلاصه‌ای از شایستگی‌های حیاتی که توسط برخی از موفق‌ترین متخصصان در این زمینه نوشته شده است، در نظر بگیرم. هر پرستار سالمندی که می‌خواهد زندگی سالمندان را بهبود بخشد، این منبع را در کتابخانه خود نگه می‌دارد و مانند یک مربی قابل اعتماد، اغلب به آن مراجعه می‌کند.

دکتر آن کولانوفسکی، استاد دانشکده پرستاری دانشگاه امریتا پن، پنسیلوانیا

پیشگفتار

در سراسر محیط های مراقبت‌های بهداشتی، افراد سالمند اکثریت مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها با پیچیده‌ترین موقعیت‌های بالینی و اجتماعی مواجه می‌شوند و بنابراین پرستاران را ملزم می‌کنند که دارای شایستگی‌های ارزیابی بسیار پیشرفته، توانایی‌های تفکر انتقادی و مهارت‌های مبتنی بر رابطه باشند. پرستاران هنگام ارائه مراقبت از سالمندان در این محیط مراقبت بهداشتی که به سرعت در حال تغییر است با الزامات نظارتی فزاینده، سطوح متغیر کارکنان و بازپرداخت غیرقابل پیش بینی آن، مسئولیت بزرگی دارند. پرستاران همچنین فرصتی شگفت انگیز برای تغییر مثبت تجربیات روزانه و سلامت سالمندان دارند. پرستاری که مجهز به درک تظاهرات بالینی منحصر به فرد و پاسخ به درمان در سالمندان است و دانشی در مورد ارزیابی و مداخلات مبتنی بر شواهد دارد، نه تنها برای پیشگیری و مدیریت مشکلات سلامتی بلکه برای ارتقای عملکرد و کیفیت زندگی قرار دارد.

مانند نسخه های قبلی پروتکل های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای عملکرد برتر، ما اطلاعات به روزی را در مورد ارزیابی و مداخلات برای مشکلات شایع سلامت و سندرم های سالمندان ارائه می دهیم. ما محتوای بالینی قوی خود را گسترش داده‌ایم تا شامل رویکردهای مبتنی بر شواهد برای حمایت از سالمندان LGBTQ، افراد مبتلا به زوال عقل و خانواده‌های آنها و افراد مسن‌تر مبتلا به HIV شود. ما خوشحالیم که سه فصل جدید را نیز شامل می‌شود که شامل استراتژی‌های عملیاتی در زمینه‌های زیر می‌شود: تعبیه دستورالعمل‌های عمل بالینی در پرونده سلامت الکترونیک، رویکردهای مراقبت فرد محور، و ملاحظات زیست‌محیطی سازگار با سن.

در این چاپ ششم، دستورالعمل‌هایی ارائه می‌کنیم که توسط متخصصان در مورد موضوعات هر فصل تدوین شده و بر اساس بهترین شواهد موجود است. یک روش سیستماتیک، فرآیند ارزیابی AGREE (Appraisal of Guidelines for Research and Evaluation ، 2013)، برای ارزیابی پروتکل ها و شناسایی فرآیندی برای کمک به ما در بهبود اعتبار محتوای کتاب استفاده شد. بنابراین، یک فرآیند سیستماتیک، که در فصل 1، توسعه و ارزیابی دستورالعمل‌های عملکرد بالینی: یک رویکرد سیستماتیک توضیح داده شده است، برای نویسندگان ایجاد شد تا سطح شواهد منابع کلیدی مرتبط با ارزیابی و استراتژی‌های مدیریتی خاص در هر فصل را بازیابی و ارزیابی کنند. این فصل اول روند چگونگی توسعه دستورالعمل‌های عملکرد بالینی و نحوه انطباق آنها با موارد AGREE برای دقت توسعه را توضیح می‌دهد. فصل 1 فصل مرجع مهمی برای درک رتبه بندی سطوح شواهد در سراسر کتاب است.

چگونه می توان از این کتاب بهترین استفاده را کرد

فصول کتاب اطلاعات کلی و پیش‌زمینه‌ای در مورد موضوع، بررسی و شناخت مبتنی بر شواهد و مداخله استراتژیک و در صورت لزوم، یک مطالعه موردی خاص با بحث را ارائه می‌کنند. متن فصل زمینه و شواهد مفصلی را برای پروتکل ارائه می دهد. پروتکل جدولی برای استفاده جدا از متن در نظر گرفته نشده است. ما به خواننده توصیه می کنیم هنگام مرور فصل ها رویکرد زیر را در پیش بگیرد:

  1. اهداف را مرور کنید تا مطمئن شوید که با مرور فصل به چه چیزی می‌خواهید برسید.
  2. متن را مرور کنید و به سطح شواهد ارائه شده در بخش مرجع توجه کنید: سطح I بالاترین (مثلاً مرورهای سیستماتیک/متاآنالیز) و سطح VI کمترین (مثلاً نظرات متخصصان) است. برای تعاریف سطوح شواهد برای درک شواهد کمی که از هر یک از توصیه‌ها پشتیبانی می‌کنند، به فصل 1، توسعه و ارزیابی دستورالعمل‌های عمل بالینی: یک رویکرد سیستماتیک، شکل 1.1 مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که وجود شواهد برای همه ارزیابی‌ها و مداخلات عملاً غیرممکن است، و این بدان معنا نیست که از آنها به عنوان مداخله استفاده نمی‌شود. بسیاری از مداخلاتی که سال‌ها با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از نظر کمی مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند، اما به خوبی برای متخصصان در زمینه سالمندان مؤثر هستند.
  3. پروتکل ها را مرور کنید و به یاد داشته باشید که آنها منعکس کننده استراتژی های ارزیابی و مداخله برای مراقبت حاد هستند که توسط کارشناسانی که شواهد را بررسی کرده اند توصیه می شود. این شواهد از تمام سطوح مراقبت (به عنوان مثال، جامعه، مراقبت اولیه، مراقبت طولانی مدت) است و باید برای نیازهای منحصر به فرد بیمار اعمال شود.
  4. مطالعه موردی در مورد هر موضوع را مرور کنید، که روشی واقعی و عملی را ارائه می دهد که در آن پروتکل ممکن است در عمل بالینی به کار رود.

منابع موجود در فصول، دسترسی آسان به ابزارهای مورد بحث در فصل را فراهم می‌کنند و خوانندگان را با سازمان‌هایی مرتبط می‌سازند که اطلاعات مداوم و به‌روز در مورد موضوع ارائه می‌دهند.

اگرچه این کتاب با عنوان «پروتکل‌های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای عملکرد برتر» نامگذاری شده است، این متن ممکن است توسط مربیان دوره‌های پرستاری سالمندان و پرستاران حرفه‌ای پیشرفته، و بسیاری از رشته‌های دیگر، از جمله اعضای تیم بین‌حرفه‌ای، مراقبت طولانی‌مدت و موارد دیگر مربیان کارکنان، مددکاران اجتماعی، متخصصان تغذیه و پزشکان مورد استفاده قرار گیرد. امیدواریم این کتاب منبعی برای کمک به پرستاران و همکاران بین‌حرفه‌ای در ارائه مراقبت مؤثر و شخص محور باشد.

ماری بولتز، الیزابت کاپزوتی، تری فولمر، دی آن زویکر

پروتکل های مبتنی بر شواهد پرستاری سالمندان برای عملکرد برتر