مستقیم به محتوا

آماده سازی کتاب برای چاپ

مراحل آماده سازی کتاب برای چاپ: کتاب چیست؟ قالب بندی و طراحی کتاب چیست؟ چگونه کتاب خود را برای چاپ آماده کنیم؟ مراحل چاپ کتاب چیست؟ هزینه چاپ کتاب چقدر است؟ فرق چاپ دیجیتال با چاپ سنتی در چیست؟ خود-انتشاری چیست و چه مزیت هایی دارد؟ نشر رومیزی و مزیت آن چیست؟ در این مجموعه مقاله به این سئوالات پاسخ داده می شود.

چگونه کتاب چاپ کنیم و مراحل چاپ کتاب

تهیه و عرضه یک کتاب از مراحل مختلفی تشکیل شده است اما اصلی ترین مراحل آماده سازی کتاب برای چاپ عبارتند از:

  • نگارش یا ترجمه کتاب
  • مراحل آماده سازی کتاب برای چاپاجرای مراحل قبل از چاپ شامل ویراستاری، حروفچینی، قالب بندی
  • گرفتن مجوزهای لازم شامل شماره شابک و فیپا و تهیه شناسنامه کتاب
  • قیمت گذاری و انتخاب ناشر برای منتشر کردن کتاب
  • طراحی و مراحل حین چاپ کتاب
  • مراحل پس از چاپ کتاب شامل برش و توزیع و بازاریابی کتاب

آیا طراحی کتاب برای چاپ همان طراحی یک جلد عالی برای کتاب است؟ خیر، همانطور که یک رمان یا کتاب پزشکی و یا فنی مهندسی خوب نگارش یا ترجمه شده از اجزا و عناصر مختلفی تشکیل شده است، طراحی کتاب نیز چنین است.

یک کتاب از عناصر مختلفی چون کلمات، تصاویر، صفحات، جلد، شیرازه، جوهر و چیزهای دیگر تشکیل شده است که با هم جمع شده و به واحدی متحد و زیبا تبدیل می شود که مخاطبان را جلب کرده و کتاب نامیده می شود.

کتاب بایستی به دلایل درستی نوشته شده باشد و دارای ساختار صحیحی باشد، به همین دلیل طراحی و قالب بندی کتاب از اهمیت خاصی برخوردار بوده و کسی که صفحه آرایی را انجام می دهد بایستی از توقعات بازار کتاب آگاه باشد.

اگر قرار است کتاب شما به صورت ایبوک و الکترونیک منتشر شود، توصیه می کنیم بخش های مربوط به حروفچینی، صفحه آرایی، ساختار و طراحی جلد را نادیده بگیرید. این بخش ها بیشتر برای چاپ کاغذی و هاردکور اهمیت دارد.

طراحی داخلی کتاب (صفحه آرایی)

مراحل آماده سازی کتاب برای چاپ

هر چیزی که برای مصرف انسانی نوشته شده است بایستی با در نظر گرفتن خوانایی آن تهیه شود. حتی پست های وبلاگ که دارای مخاطب انسانی است قالب بندی می شود تا اطمینان حاصل شود که خواننده قادر به خواندن راحت جریان متن است.

این مسئله در مورد کتاب نیز مصداق دارد. طراحی داخلی یا صفحه آرایی کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه اجزای اصلی طراحی داخلی کتاب به عنوان یکی از مراحل آماده سازی کتاب برای چاپ بحث می شود.

حروفچینی

حروفچینی یا صفحه آرایی (Typesetting) با بازنمایی متن صفحات سروکار دارد، فرآیندی که شامل تعیین سایز حاشیه های کتاب، قلم و سایز قلم مورد استفاده، سبک یا قالب شروع فصول و غیره است. در حالی که اصول پایه این اقدامات را می توان از طریق قالب بندی نرم افزاری کتاب انجام داد، یک حروفچین حرفه ای فراتر از امکانات پیش فرض نرم افزار رفته و مسائل فنی محتوا را رفع می کند.

حروفچینی کتاب را می توان با تماس تلفنی مقایسه کرد. کتابی که به دقت حروفچینی شده است همانند تماس تلفنی شفاف و بدون خش است و کلمات سیال و روان به گوش مخاطب می رسد. کتاب دارای حروفچینی نامناسب همانند تماس تلفنی است که مرتب صدای مخاطب قطع و وصل یا کم و زیاد می شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد اهمیت حروفچینی کتاب و فرآیند اجرای حروفچینی، مقاله طراحی داخلی و حروفچینی کتاب را بخوانید.

ساختار

آیا شروع، میانه و پایان کتاب شما از پیوستگی خوبی برخوردار است (یا پایان نامه تبدیل شده به کتاب دارای بحث و نتیجه گیری مناسبی است)؟ ساختار (Structure) کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است. ساختار کتاب شامل جلد روی کتاب و شروع؛ پیکره یا محتوای اصلی کتاب؛ ضمیمه و جلد پشت کتاب می باشد.

بعد از جلد کتاب عمدتا برگه عنوان قرار می گیرد که شامل عنوان کتاب، نام نویسنده یا مترجم کتاب، مشخصات ناشر و بیانیه حق تالیف یا کپی رایت است. ممکن است صفحات تقدیم و تشکر، معرفی، پیشگفتار، مقدمه، همیاری یا فهرست مندرجات در این بخش درج شود.

پیکره کتاب شامل محتوای اصلی کتاب است. فصول کتاب و محتوای علمی یا داستانی کتاب در این بخش قرار می گیرد.

پشت جلد کتاب ممکن است با اطلاعات متفاوتی پر شود که شامل معارفه، ضمیمه ها، واژه نامه، تعریف اصطلاحات، فهرست منابع و غیره است.

قطع کتاب

یکی از مهمترین جنبه های طراحی کتاب چیدمان و صفحه آرایی آن است که قطع کتاب نیز یکی از مواردی است که بایست مشخص شود. سایز یا اندازه کتاب شما چقدر خواهد بود؟

معمولا قطع کتاب به نوع کتاب بستگی دارد. برای نمونه، در ژانر کتاب های داستانی و رمان معمولا قطع استاندارد از کتاب های غیر داستانی اندکی کوچکتر است. مثلا رمان 5 در 8 اینچ نسبت به غیرداستانی 5.5 در 8.5 اینچ.

البته قطع کتاب علاوه بر ژانر متداول، به تعداد صفحات کتاب و بودجه چاپ نیز بستگی دارد. ابعاد بزرگتر به معنی تعداد صفحات کمتر و بنابراین هزینه کمتر است.

حالا که محتوا ویراستاری، حروفچینی و صفحه آرایی شده و آماده است، می توان به مرحله بعد رفت: اولین ابزار بازاریابی یعنی طراحی جلد کتاب.

طراحی یک جلد استاندارد برای کتاب

جلد کتاب با توجه به نوع آن از بخش های مختلفی تشکیل شده است مثل جلد رو، جلد پشت، عطف و شیرازه، آستر و بدرقه، غبارگیر و انبانه. اما همه کتاب ها به طراحی سه قسمت از جلد نیاز دارند که شامل طرح روی جلد، طرح پشت جلد و شیرازه یا عطف کتاب است.

طراحی روی جلد

به استثنای کتاب های درسی و دانشگاهی که خرید و خواندن آنها تقریبا اجباری است، معمولا کسی کتابی که جلد جذابی ندارد و در عین حال متعلق به نویسنده یا مترجم گمنامی است را نمی خرد و مطالعه نمی کند. مخاطب انتظار دارد که با نگاه به جلد کتاب از داخل آن آگاه شود و بتواند از روی جلد در مورد کتاب قضاوت کند.

بنابراین طراحی جلد زیبا در عین حال مناسب محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل معمولا توصیه می شود که طراحی جلد کتاب به متخصص آن واگذار شود. اما اگر قصد دارید خودتان جلد کتاب را طراحی کنید، چند مرحله اصلی را باید طی کنید تا به طرح بهتری برسید:

  • مراحل آماده سازی کتاب برای چاپدر مورد ظاهر کلی جلد کتاب تصمیم گیری کنید
  • نرم افزاری که می خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید
  • تصاویر مناسب برای طراحی و استفاده در روی جلد کتاب انتخاب کنید
  • ابعاد جلد را محاسبه و ست کنید
  • فونت و قلم مناسب برای متن درج شده در جلد کتاب انتخاب کنید

برای راهنمای بهتر طراحی جلد کتاب، مقالات مبانی طراحی جلد کتاب یا حقایق مرتبط با طراحی جلد و یا طریقه طراحی جلد کتاب دانشگاهی را مطالعه کنید.

طرح جلد پشتی کتاب

همانقدر که زمان و انرژی صرف روی جلد کتاب می شود، بایستی برای جلد پشتی یا پشت جلد کتاب نیز صرف شود. جلد پشت کتاب بخصوص در کتاب های هارد کپی از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگام طراحی پشت جلد کتاب نکات زیر را در نظر داشته باشید:

کپی جذاب روی جلد باشد: اگر طرح روی جلد جذاب باشد و مخاطب را جلب کند، حالا وقت آن است که طرح پشت جلد اندکی کتاب را به مخاطب معرفی کند. طرح پشت جلد می توان شامل یادمان (tagline)، بیوگرافی نویسنده یا مترجم (author bio)، معرفی (blurb) و شهادت نامه (testimonial) باشد.

طراحی جلد پشتی فنی و زیبا باشد: وقتی کتابی از قفسه بیرون کشیده می شود، به احتمال زیاد مخاطب پشت کتاب را نگاه می کند. بنابراین طرح جذاب و فنی جلد پشتی کتاب می تواند روی جلب نظر مخاطب و فروش کتاب تاثیر داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با طراحی جلد پشت کتاب و اجزای تشکیل دهند آن، مقاله راهنمای طراحی جلد پشتی حرفه ای و مدرن کتاب را بخوانید.

ابعاد جلد کتاب

درست است، در فرآیند آماده سازی کتاب برای چاپ ابعاد جلد کتاب نمی تواند یک بخش مقاله را تشکیل دهد. از آنجایی که قبل از شروع طراحی جلد ابعاد آن مشخص است. اما پرداختن به آن ضرری ندارد.

ابعاد یک کتاب چاپی عمدتا توسط قطع کتاب یا قطع صفحات آن مشخص می شود. اما ناشر هنگام پرینت و آماده سازی کتاب مقداری به قطع کتاب اضافه می کند که بعدا در برش استفاده می شود. به هر حال ابعاد جلد کتاب را می توان به صورت زیر محاسبه کرد: اندازه جلد پشت و روی کتاب برابر قطع کتاب ضرب در دو است و معمولا 3 میلی متر فضای برش اضافه می شود تا هر گونه خطای چاپ را بتوان مرتفع کرد.

مراحل آماده سازی کتاب برای چاپهرچند مولف یا مترجم می تواند در فرآیند خود-انتشاری به طراحی جلد کتاب خود بپردازد و از راهنماهای اینچنین استفاده کند اما گزینه سفارش طراحی جلد به طراح حرفه ای را نباید فراموش کرد. اگر به کار خود کوچکترین شکی دارید، طراحی جلد کتاب خود را به طراح حرفه ای بسپارید.

طراح جلد کتاب می تواند یک گرافیک کار، طراح قالب و مدل باشد. بهتر است زمان استفاده از کمک حرفه ای موارد زیر به وی انتقال داده شود:

  • مخاطبان کتاب چه کسانی هستند
  • علاقه و توقعات شما چیست
  • خلاصه متن کتاب در یک یا چند جمله
  • اعتماد به قضاوت طراح
  • مشخص کردن بودجه مالی و زمانی

اگر برای طراحی جلد کتاب خود به کمک حرفه ای نیاز دارید می توانید از طراحان ترجمک استفاده کنید. کافی است فرم ثبت سفارش را تکمیل و به همراه فایل نهایی متن کتاب برای ما ارسال نمایید. به فاصله کوتاهی کوردیناتور سایت با شما تماس گرفته و اقدامات لازم برای ثبت سفارش طراحی جلد کتاب را به عمل خواهد آورد.

خلاصه مراحل چاپ کتاب

پس از انجام اقدامات زیر کتاب آماده توزیع خواهد بود:

  1. ترجمه، گردآوری یا نگارش محتوای کتاب
  2. ویراستاری و بازبینی محتوای کتاب
  3. حروفچینی کتاب
  4. قالب بندی کتاب
  5. صفحه آرایی و بازبینی نهایی
  6. اقدامات رسمی مثل گرفتن شابک و فیپا
  7. طراحی جلد کتاب (شامل جلد رو و پشت کتاب)
  8. ارسال برای چاپ و برش
  9. بازاریابی و توزیع کتاب

انتشارات ترجمک آمادگی دارد کلیه مراحل تهیه تا چاپ کتاب و تقویت رزومه شما را بعهده بگیرد. کافی است با ما تماس گرفته و مجرای تماس و رشته تحصیلی و نیاز خود را اعلان نمایید. کوردیناتور شرکت با شما تماس گرفته و اقدامات لازم برای انتخاب کتاب اورجینال، ترجمه کتاب، آماده سازی کتاب برای چاپ و چاپ و توزیع آن را با شما هماهنگ خواهد کرد.

No FAQ Found.