مستقیم به محتوا

نویسنده کیست؟

نویسنده کیست؟ آموزش نویسندگی (How to Be an Author)، چگونه نویسنده شویم؟ نویسندگی به چه توانایی هایی نیاز دارد؟ برای نویسنده شدن باید چکار کرد؟ می خواهم نویسنده شوم، باید چه مدرکی داشته باشم؟ چگونه مهارت های نویسندگی را کسب کنم؟ در این مقاله طریقه نویسنده شدن بحث می شود.

نویسنده کیست؟

به کسی که قطعات ادبی، هنری، علمی، فنی و فرهنگی یا مذهبی می نویسد، نویسنده گفته می شود. نویسنده کتاب کسی که کتاب را خلق می کند. بنابراین نویسنده یک خالق اثر است که این اثر می تواند هنری باشد، علمی باشد و غیره. نویسنده ها در ژانر خاصی می نویسند. معمولا نویسندگان به طور کلی به دو دسته داستانی و غیرداستانی تقسیم می شوند. نویسندگان کتاب های داستانی معمولا کار مشکل تری دارند. نویسندگان کتاب های غیرداستانی معمولا در یک حوزه تخصصی کار می کنند و برای یک رشته علمی یا حوزه محتوای خاص می نویسند.

چگونه نویسنده شویم؟

این سئوال زیاد به گوش می رسد: نویسنده کیست؟ و چگونه نویسنده شویم؟ اگر می خواهید نویسنده شوید بایستی خود را آماده کنید و بتوانید روزانه چندین ساعت به خلق ایده های بدیع و هیجان انگیز بپردازید. ممکن است لازم باشد که صبح خیلی زود و قبل از شروع کارهای شغلی اتان بیدار شده و بنویسید. ممکن است حین رفت و آمد و داخل تاکسی و قطار به ایده های جدید فکر کرده یا ایده جدیدی خلق کنید.

بعضی از این ساعات های تلاش می تواند نومید کننده باشد و بعضی می تواند خوشایند باشد و شما در خیالات خود غرق باشید. احساسی که موقع نوشتن کتاب به شخص دست می دهد و وقتی کتاب به چاپ رسیده و به دست مخاطبان می رسد، حسی بسیار خوشایند و رضایت بخش است.

اما فکر می کنید می توانید یک نویسنده باشید؟ آیا ویژگی های یک نویسنده را دارید. به خواندن این متن ادامه دهید و جواب سئوالات را بگیرید. این مقاله در 4 بخش ساختاردهی شده است که عبارتند از:

نویسنده کیست؟بخش 1- کسب مهارت های نویسندگی
بخش 2- نوشتن یک کتاب
بخش 3- منتشر کردن کتاب خود
بخش 4- زندگی به عنوان یک مولف

بخش 1 – کسب مهارت های نویسندگی

1- زیاد بخوانید

گرچه خواندن سخت است و همه کسی مایل به شنیدن این جمله نیست، اما کلید موفقیت یک نویسنده زیاد خواندن است. کسی می تواند نویسنده شود که زیاد بخواند. خواندن هر آنچه که به دستتان می رسد نه تنها به توسعه مهارت های نویسندگی کمک می کند بلکه شما را با قالب و سبک نوشتن آشنا می کند و به شما کمک می کند به صبوری که یک نویسنده نیاز دارد، برسید و بتوانید تا وقت مناسب مطالعه کرده و صبر کنید.

اما خواندن زیاد به نویسنده کمک می کند روند نگارش و گرایش موفقیت کتاب های بازار را نیز بفهمد. اینکه چه نوع کتاب هایی بازار خوبی دارد و جایگاه چه موضوعاتی در بازار خالی است. یک نویسنده موفق کسی است که روزانه چند ساعت به خواندن کتاب های دیگران اختصاص می دهد و از هر ژانر و طبقه ای از کتاب ها که در دسترس وی قرار می گیرد، مطالعه کرده و یاداشت برداری می کند.

زمان انتخاب ژانر و موضوعی که می خواهید در مورد آن بخوانید و بنویسد، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر در مورد ژانری که می خواهید بنویسید تصمیم گیری کرده اید و می دانید چه می خواهید بنویسید، صرفنظر از اینکه داستان علمی، علمی تخیلی یا غیرداستانی باشد؛ بایستی روی خواندن کتاب های آن ژانر تمرکز کنید. هرچند برای آشنایی کاملتر با سبک ها و نویسندگی بایستی از همه ژانرها کتاب خواند.
  • هرچه بیشتر بخوانید بیشتر با کلیشه های مرسوم آشنا می شوید. شما می خواهید کتابی بنویسید که نسبت به کتاب های آن ژانر برتری داشته باشد، بنابراین اگر ده کتاب با همان شکل و قیافه پیدا کردید و خواندید، بایستی به دنبال تفاوت ها و زاویه دید دیگری برای نوشتن باشید.
  • اگر کتابی را پیدا کردید که واقعا خوشتان آمد، از خودتان بپرسید: چه چیزی باعث شده که این کتاب را بیشتر بخواهید. آیا شخصیت اصلی داستان علت آن است؟ نثر زیبای آن است؟ احساس قشنگی است که از مکان توصیف کرده است؟ هرچه دقیق تر علت دوست داشتن این کتاب را مشخص کنید، زمان نوشتن کتاب خود با دقت بیشتری محتوا را طوری می نویسید که حس شما را در مخاطبان ایجاد کند.

2- با داستان های کوتاه شروع کنید

اگر می خواهید یک نویسنده یا مولف باشید، احتمالا می خواهید با یک کار کامل و یک کتاب غیر تخیلی یا یک رمان بلند شروع کنید. اما فروش مجموعه ای از داستان های کوتاه و یا یک مجموعه نوشته های بلند در شروع کار سخت است. شروع با یک رمان کامل یا کتاب طولانی سخت و تقریبا غیرممکن است.

بنابراین اگر می خواهید در ژانر داستانی کار کنید، با نوشتن یک داستان کوتاه شروع کنید تا دستتان به نوشتن عادت کند و بتوانید خودتان را در قالب یک نویسنده ببینید. اگر می خواهید کتاب غیرداستانی بنویسید با یک دست نوشته کوتاه شروع کنید، قبل از اینکه یک کتاب کامل بنویسید.

دقت داشته باشید که داستان های بلند و رمان نسبت به داستان های کوتاه برتری ندارند. منظور از داستان کوتاه فقط حجم کلمات است نه اینکه نسبت به همدیگر برتری دارند. بیاد دارید که آلیس مونرو (Alice Munro) سال 2013 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد در حالی که هرگز یک رمان کامل در طول دوره تصویرگری خود منتشر نکرده بود. امروزه کسب اعتبار و شهرت در ژانر داستان های کوتاه خیلی سخت تر شده است.

3- مدرک تحصیلی بگیرید

نویسنده کیست؟ نویسندگی به چه ویژگی هایی نیاز دارد؟ به فکر گرفتن مدرک نویسندگی یا رشته های مرتبط با نویسندگی باشید. اگر می خواهید یک اثر داستانی ادبی یا غیر داستانی منتشر کنید، پس گرفتن مدرک کارشناسی ارشد ادبیات داستانی یا غیر داستانی را در نظر داشته باشید. اگر می خواهید چیزهای تجاری تری مانند داستان علمی تخیلی یا رمان عاشقانه بنویسید، گرفتن مدرک تحصیلی کمتر ضروری است، گرچه هنوز می تواند کمک کننده باشد.

گرفتن مدرک نویسندگی خلاقه می تواند به شما در شروع زندگی به عنوان یک نویسنده کمک کند، شما را در جمع نویسندگان همفکر قرار دهد که بازخورد مفیدی می دهند و همچنین دو یا سه سال وقت پیدا می کنید تا روی روند نویسندگی خودتان متمرکز شوید.

بسیاری از نویسندگان موفق که کتاب های خود را منتشر می کنند، به عنوان مدرس کلاس های نویسندگی کار می کنند و یا مدرس دوره های کارشناسی نویسندگی هستند. بنابراین اگر شما هم به دنبال این سرنوشت هستید، بهتر است گرفتن مدرک دانشگاهی را در نظر بگیرید.

  • گرفتن مدرک تحصیلی و گواهی نویسندگی و خلاقیت به ورود شما به دایره نویسندگان کمک کند تا بتوانید جای پای خود را در این محفل محکم کنید. در این صورت با اعضای هیئت علمی برخورد خواهید کرد که ممکن است بتوانند به شما کمک کنند کار خود را منتشر کنید یا به عنوان نویسنده از راه های دیگر پیشرفت کنید.
  • مدرک ادبیات و نویسندگی مسیری مستقیم برای موفقیت نیست. اما می تواند به شما کمک کند تا کار خود را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید.

4- از بازخورد دیگران استفاده کنید

نویسنده کیست؟ کسی است که بازخورد می گیرد و از نقد نمی ترسد. اگر می خواهید نویسنده شوید و در کلاس های نویسندگی ثبت نام کرده اید، بنابراین زمان زیادی در کارگروه ها و جلسات نویسندگی صرف خواهید کرد، جایی که می توانید بازخورد فراوانی از همتایان خود دریافت کنید. در دوره های آموزش نویسندگی شما به طور مستقل نیز با مدرس کلاس کار می کنید و می توانید از مدرس خود بازخورد بگیرید.

اما اگر در این دوره ها شرکت نکرده اید، بهتر است به گروههای نویسندگان در شبکه های اجتماعی ملحق شوید و کار دیگران را نقد کنید و کار خود را به نقد بگذارید و بازخورد دریافت کنید. حتی اگر به این گروه ها هم دسترسی ندارید، کارها و نوشته های خود را به اطرافیان بدهید و نظر آنها را بخواهید.

  • گرچه بازخوردها ممکن است همیشه خوشایند نباشد، اما از طریق بازخورد دیگران می توان درک بهتری از عملکرد خود داشت و نقاط قوت و ضعف خود را شناخت.
  • بازخورد دیگران می تواند برای شما مشخص کند که آیا نوشته شما آماده انتشار هست یا نه، یا کارتان به بررسی و تعدیل بیشتر نیاز دارد. اما بازخورد زمانی ارزش دارد که از افراد مناسب گرفته شود. کسانی که در کار نویسندگی دست و تخصصی دارند.

5- در شروع کارتان را به ناشران کوچک بدهید

اگر داستان کوتاهی نوشته اید یا دست نوشته ای دارید که تصور می کنید آماده انتشار و توزیع است، پس باید فرآیند چاپ کتاب خود را شروع کنید. بنابراین با ناشران کوچکتر و ژورنال های آن ژانر شروع کنید. لیستی از ژورنال ها و انتشاراتی که در این راستا فعالیت می کنند تهیه کنید و کار خود را پس از بررسی به یکی از آنها عرضه کنید.

حالا نوبت بازی انتظار است. بعد از سابمیت نوشته خود به ژورنال یا انتشارات، بایستی صبر کرده و منتظر بازخورد و پاسخ آنها باشید که معمولا چند ماهی طول می کشد. بعضی از شرکت های انتشاراتی مثل ترجمک دارای ادیتورهایی است که در ابتدای امر در اختیار نویسندگان قرار می دهند و مسیر نوشتن کتاب تا چاپ توزیع آن را برای نویسنده سرراست تر می کنند.

  • از آنجایی که اولین مواجهه شما با دنیای نشر است، انتظار رد شدن را داشته باشید. سعی کنید رد شدن را شخصی نکرده و راهی برای کلفت کردن پوست خود بدانید. چیزی که موفقیت در دنیای نویسندگی به آن نیاز دارد.
  • بعضی از ژورنال ها یا ناشرها ممکن است دستمزد کوچکی برای سابمیت نوشته و کتاب شما دریافت کنند. تصور نکنید که خرج اضافه است و به عنوان سرمایه گذاری برای برداشت بزرگتر در نظر بگیرید.

بخش 2 – نوشتن کتاب

پس از کسب مهارت های نویسندگی و آماده شدن برای فعالیت به عنوان یک نویسنده، نگارش اولین کتاب خود را شروع کنید. بایستی ایده ای پیدا کرده، ژانر مشخصی انتخاب کرده، نگارش را شروع و نوشته مقدماتی خود را تهیه کنید. سپس از دیگران بازخورد گرفته و پس از پالایش و پختن کار مقدماتی، فرآیند نشر را شروع کنید. بنابراین:

1- ایجاد یک ایده بدیع و خلاقه

نویسنده کیست؟ نوشتن به یک ایده بدیع و نوآوری نیاز دارد. اولین چیزی که باید داشته باشید، ایده ای است که افراد را جذب و هیجان زده کند. ممکن است مجبور باشید قبل از اینکه ایده ای خلاق را پیدا کنید شروع به نوشتن کنید (حتی ممکن است سیصد صفحه بنویسید قبل از اینکه بفهمید کتاب شما واقعاً در چه موردی است). اما با یک فرض کلی شروع کنید و ببینید به کجا می رسید.

گاهی نویسنده کل کتاب را می نویسد و بعد به این فکر می افتد که چطور کتاب را قابل عرضه به بازار کند و بعد کتاب را کامل می کند. بنابراین بررسی بازار کتاب قبل از شروع نوشتن در مورد موضوع کمک کننده است. ممکن است متوجه شوید که کتابی دقیقا در مورد موضوع شما از قبل وجود دارد و شاید مجبور شوید کمی ایده خود را اصلاح کنید.

در هر صورت شروع نوشتن مستلزم یک ایده خلاق و بدیع است. پس از اطمینان در مورد ایده و موضوع کتاب، می توانید به پرورش و پختن ایده بپردازید و بعد از مدتی متوجه می شوید که کتاب تمام شده است.

2- ژانر مورد علاقه خود را انتخاب کنید

ژانری برای خود انتخاب کنید. هرچند امروزه ترکیب ژانرها مد شده است و ترکیب کارهای ادبی و علمی و تخیلی و داستانی پر طرفدار شده است. از طریق ژانر می توانید ایده خود را به تبادل بگذارید.

وقتی ژانر مورد نظر خود را بشناسید، می توانید از قواعد نگارش آن تبعیت کرده و کار خود را پرورش دهید. بهتر است به قواعد آن ژانر چسبیده و کار خود را بر آن منوال تکمیل کنید. در اینجا چند نمونه ژانر نویسندگی لیست شده است:

  1. نویسنده کیست؟غیر داستانی
  2. داستان های علمی
  3. داستان های فلش
  4. داستانهای اکشن
  5. ترسناک
  6. رمز و راز
  7. داستان عاشقانه
  8. ماجراجویی
  9. فانتزی
  10. داستانی سیاسی
  11. 55 داستان
  12. کتاب کودکان
  13. داستانی بزرگسالان
  14. داستانی میانسالان

3- عناصر اصلی داستان خود را مشخص کنید

بایستی از ابتدا شجره نامه شخصیت های داستان یا روند پیشرفت اجزای اصلی کتاب خود را مشخص کنید. هرچند گاهی حین نوشتن این شجره نامه به بلوغ می رسد ولی اکثر قبل از شروع نوشتن مشخص می شود. نکات زیر را حین نوشتن کتاب باید در نظر داشت:

  • چه کسی: شخصیت اصلی و یا پشتیبان داستان، آنتاگونیست ها.
  • نقطه نظرات: آیا کتاب شما به صورت اول ، دوم یا سوم شخص نوشته می شود؟
  • کجا: مکان و دوره زمانی کار شما، در طول پیشرفت داستان به کجا حرکت می کنند.
  • چه چیزی: ایده یا طرح اصلی.
  • چرا: چیزی که شخصیت انجام خواهد داد یا می خواهد به آن برسد.
  • چگونه: روشهایی که برای تحقق آن استفاده می کند.

4- پیش نویس کتاب خود را تهیه کنید

کتاب های زیادی در مورد پیش نویس خیلی بد کتاب های بزرگ نوشته شده است. اینکه پیش نویس و نسخه مقدماتی کتاب چقدر آبرو ریز بوده است و بعدا پخته شده است و به کتابی پرفروش و برنده نوبل تبدیل شده است. بنابراین لازم نیست که پیش نویس تمام و کمال باشد. فقط بنویسید.

مهترین نکته این است که ایده اصلی چیست، چگونه و چطور به چه خواهیم رسید. چارچوب اصلی را حفظ کرده و کتاب خود را بنویسید. ممکن است نوشتن کار مقدماتی و پیش نویس ماهها یا حتی سالها طول بکشد. اما بعدا پخته شده و به کتابی قابل عرضه تبدیل خواهد شد.

5- بازخورد بگیرید

وقتی پیش نویس را نوشتید و آمادگی داشتید، از دیگران بازخورد بگیرید. اگر از ابتدا بازخورد بگیرید ممکن است انگیزه شما از بین برود و تصور کنید که نمی توانید در مسیر درست بنویسید. اما بعد از نوشتن پیش نویس کار، نوبت بازخورد گرفتن است.

بازخوردی ارزشمند است که از شخص مناسب گرفته شود. دوستانی که از شما به راحتی انتقاد می کنند و اساتید ژانر کتاب شما می توانند منبع خوبی برای بازخورد باشند. می توانید از صاحبنظران حوزه موضوع خود بازخورد بخواهید. یکی از اقدامات نویسندگان حرفه ای این است که از ابتدای امر یک ادیتور به خدمت می گیرند و ادیتور مسیر تهیه کتاب را برایشان نقشه و سرراست می کند.

  • اگر رمان می نویسید می توانید فصلی از آن را در جوامع آنلاین منتشر کرده و بازخورد بگیرید.
  • وقتی بازخورد گرفتید، روی کار تمرکز کرده و انتقادات سازنده را اعمال و لحاظ کنید. ممکن است به نوشتن دو یا سه پیش نویس دیگر نیاز پیدا کنید، قبل از اینکه نوشته درست از آب درآید.

6- کار خود را ویراستاری کنید

اگر در اولین صفحه کتاب شما یک اشتباه املایی یا گرامری وجود داشته باشد، مطمئنا کتاب به جایی نخواهد رسید. وقتی احساس کردید که کارتان آماده است، نوبت پرینت گرفتن و ویراستاری کتاب است. بایستی کتاب را از نظر هر گونه غلط املایی، اشتباه گرامری، عبارات تکراری و خطاهای دیگر ویرایش کنید.

بهتر است کتاب را با صدای بلند بخوانید و هر گونه وقفه در روانی جملات را رفع کنید. با استفاده از اعراب گذاری، کتاب خود را سلیس و خوانا کنید.

ویراستاری آخرین مرحله قبل از تحویل کار به ناشر است. گرچه ویراستاری خیلی کمک کننده است، اما نباید خیلی روی ویراستاری کار تمرکز کرد، زیرا ممکن است در این مسیر کلی از جملات کتاب را عوض کرده و به جریان داستان و محتوا لطمه بزنید.

بخش 3- منتشر کردن کتاب

وقتی کتاب خود را نوشته و ویراستاری کردید، حالا نوبت اشتراک آن است. اشتراک کتاب از طریق نشر و توزیع آن امکانپذیر است. بنابراین یکی از شرکت های انتشاراتی ژانر کتاب خود را انتخاب و فرآیند چاپ و انتشار کتاب خود را شروع کنید.

1- شیوه انتشار کتاب خود را انتخاب کنید

ابتدا بایستی به شیوه انتشار کتاب خود فکر کنید. می خواهید از چه مسیری آن را به چاپ برسانید: چاپ سنتی، چاپ دیجیتال، مشارکت و یا خود-انتشاری:نویسنده کیست؟

  • چاپ سنتی: در چاپ سنتی شما یک ادیتور انتخاب کرده و کتاب خود را به وی تحویل می دهید. سپس ادیتور با چاپخانه وارد مذاکره شده و کتاب شما را منتشر می کند. سپس با کتابفروشی ها قرارداد بسته و کتاب شما را پخش می کند.
  • نشر مستقیم: در این روش نویسنده مستقیم با ناشر وارد قرارداد می شود. بدین ترتیب پیدا کردن ناشر، بستن قرارداد چاپ کتاب و مسائل مرتبط با پخش و توزیع کتاب را خودش نظارت می کند. هرچند بدون ادیتور سخت است.
  • خود-انتشاری: در این روش خود نویسنده کلیه اقدامات چاپ و توزیع کتاب را انجام می دهد. اگر می خواهید به نویسنده ای حرفه ای و مورد توجه تبدیل شوید، خود-انتشاری در اوایل کار مناسب نیست. بهتر است از طریق یک ناشر و شرکت انتشارات به صنعت چاپ و نشر معرفی شوید.

2- نسخه اولیه کتاب را آماده کنید

صرفنظر از نوع نشر و توزیعی که انتخاب کرده اید، چندین قاعده پایه وجود دارد که بایستی رعایت کنید. دست نوشته بایستی برای عرضه آماده باشد، مثلا با فاصله خط دوبله، با فونت مشخص و یک صفحه عنوان مناسب تهیه شود، صفحات شماره گذاری شده باشد. نام نویسنده و عنوان کتاب به عنوان سرصفحه یا پاصفحه درج شده باشد.

بهتر است وبسایت انتشارات مورد نظر را بررسی کرده و دستورالعمل آماده سازی پیش نویس کتاب را بخوانید. سپس مطابق آن نسخه اولیه خود را آماده کنید.

3- تحویل کار به ادیتور

پس از آماده کردن نسخه اولیه کتاب، آنرا به ناشر تحویل دهید. بهتر است در انتخاب ناشر دقت کنید و با نشری کار کنید که در ژانر کتاب شما فعال است. همزمان می توانید کار خود را برای چندین انتشارات ارسال کنید و منتظر نظرات آنها بمانید.

  • نسخه ای که به ناشر تحویل می دهید یا برگه معارفه داشته باشد که بطور مختصر کتاب را توصیف کرده باشد و حاوی مشخصات و آدرس تماس شما باشد.
  • دستورالعمل تحویل کار انتشارات را بخوانید و طبق خواست آنها نسخه مقدماتی خود را آماده کنید. گاهی فقط دو فصل از کتاب را باید تحویل دهید و گاهی کل کتاب.
  • کلمه کلیدی این مرحله صبوری است. ممکن است ماهها طول بکشد تا جوابی از انتشارات دریافت کنید. پس از دریافت جواب، عجله نکنید و با اولین پاسخ به درخواست خود وارد قرارداد نشوید.

4- بستن قرارداد انتشار

بعد از پذیرش کتاب شما، نوبت عقد قرارداد چاپ کتاب است. نباید سریع و با عجله قرارداد ببندید. با ناشرین مورد نظر صحبت کنید و سئوالات احتمالی را بپرسید. انواع قرارداد چاپ کتاب را بررسی کنید و شیوه مورد نظر خود را انتخاب کنید. با عاملین مشروع و احتمالا وکیل خود مشورت کنید.

اگر از ناشر خوبی تاییدیه گرفتید و قصد داشتید با وی وارد قرارداد شوید، به سایر شرکت های انتشاراتی که پیش نویس ارسال کرده اید، مکاتبه کرده و به آنها اطلاع دهید که قصد عقد قرارداد دارید و لازم نیست ادامه دهند.

5- قرارداد با چاپخانه

بعد از اینکه ناشر کار شما را پذیرفت، نوبت آماده سازی کتاب برای ارسال به چاپخانه است. معمولا همه شرکت های انتشاراتی چاپخانه ندارند و برای پرینت نسخه های فیزیکی کتاب با چاپخانه های قرارداد می بندند. با توجه به نوع قرارداد نویسنده با ناشر، ممکن است به تعداد تیراژ کتاب یا به صورت چاپ برحسب تقاضا کتاب آماده شود.

6- کار کردن با ادیتورهای ناشر

حالا که قراردادها بسته شد و کتاب در فرآیند چاپ قرار گرفت، نویسنده بایستی با اعضای تیم انتشارات همکاری کرده، اقدامات قبل از چاپ کتاب از قبیل ویراستاری، نمونه خوانی، طراحی جلد و غیره را انجام دهد. این پروسه مقداری زمان بر بوده اما به کیفیت کتاب و بازار کتاب کمک شایانی می کند.

7- ورود نسخه چاپی به بازار

حالا کتاب پس از ویراستاری و چاپ وارد بازار شده است. کتاب خود را می توانید در ویترین کتابفروشی ها مشاهده کنید. ممکن است نسخه الکترونیک کتاب نیز تهیه شده و در فروشگاه های آنلاین قابل تهیه باشد. حالا شما به یک نویسنده تبدیل شده اید و کتابی برای عرضه دارید.

در این مرحله بایستی وارد زندگی نویسندگی شوید و برای کارهای بعدی خود برنامه ریزی کنید.

بخش 4- زندگی به عنوان یک نویسنده

پس از اینکه کتاب از چاپ درآمده و در بازار صنعت کتاب توزیع شد، شما به یک نویسنده تبدیل شده اید که بایستی جایگاه خود را حفظ کرده و در جامعه مربوطه حضور داشته باشید.

1- شغل معمول خود را رها نکنید

بجز مواردی که یک کتاب با فروش خیلی عالی نوشته باشید (آنهم در بازار بین المللی)، نباید به فکر رها کردن شغل فعلی و منبع درآمد خود باشید. نویسندگی و انتشار کتاب می تواند منبع درآمدی برای فرد باشد، اما این درآمد خیلی متفرقه است و نمی توان برای زندگی روتین روی آن حساب کرد.

یک نویسنده ممکن است بتواند در موسسات خصوصی به تدریس نویسندگی بپردازد اما اینکار نیز درآمد کافی برای امرار معاش به همراه ندارد. بنابراین با انتشار اولین کتاب خود عجله نکنید و شغل خود را حفظ کنید.

2- حضور آنلاین خود را حفظ کنید

یک مولف واقعی حضور آنلاین خود را حفظ می کند. امروزه مخاطبان به راحتی و از مجراهای زیاد و متنوع با مولف و نویسنده خود در ارتباط هستند. بنابراین حضور آنلاین برای یک نویسنده خیلی مهم است و به بازار فروش کتاب وی کمک می کند.

نویسنده کیست؟حضور در شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین و معرفی و تبلیغ کتاب خود از اهمیت بالایی در این مرحله برخوردار است. اگر وبسایت دارید، اطمینان حاصل کنید که روند معمول انتشار مطلب و معرفی کتاب خود را حفظ کنید.

در وبلاگ ها مطلب بنویسید و کتاب خود را معرفی کنید. فعالیت آنلاین شما ضامن فروش کتاب شما است.

3- در بحث های نویسندگی شرکت کنید

انجمن ها و جوامع آنلاین و فیزیکی زیادی برای نویسندگان دایر شده است. بعد از نشر کتاب و موفقیت فروش آن، شما نیز به این مجامع دعوت می شوید. بنابراین حضور خود را حفظ کنید.

با طرفداران خود در ارتباط باشید و ارتباطات جدید ایجاد کنید. این اقدامات نوعی بازاریابی برای کتاب محسوب می شود و می تواند قرارداد نوشتن کتاب جدیدی را برای شما فراهم سازد.

4- برقراری ارتباط با نویسندگان دیگر

یک نویسنده یک جزیره نیست. بایستی در برنامه های کتابخوانی و پانل های بحث و گفتگو شرکت کند. با نویسندگان دیگر ارتباط بگیرد و برای بازنگری و نقد کتاب دیگران اعلان آمادگی کند.

با سایر نویسندگان ملاقات کنید و با نهادهای مرتبط در ارتباط باشید. بهتر است نویسندگان حوزه تخصصی و ژانر کتاب خود را برای ارتباط انتخاب کنید.

5- برنامه ریزی کتاب بعدی

حالا نوبت کتاب بعدی است. بعد از انتشار کتاب اول، جایگاهی برای خود ایجاد کرده اید که بایستی برای حفظ آن تلاش کنید. بعد از مدتی استراحت و تخلیه ذهن خود، بایستی به ایده ای جدید و بدیع برای کار بعدی خود بپردازید.

حالا می توانید به ناشر یا ادیتور کار قبلی خود نیز اطلاع بدهید و در مسیر نوشتن کتاب دوم از آنها کمک بگیرید. به هر حال کار نویسنده هیچ وقت تمام نمی شود و اگر می خواهید یک نویسنده واقعی باشید، باید همیشه چیزی برای نوشتن داشته باشید.

اگر ایده خاصی در حال حاضر ندارید، نگران نباشید و به نوشتن ادامه دهید. نوشتن های پیاپی نهایتا به یک ایده تبدیل می شود و می تواند جایگاه کتاب دوم را تکمیل کند.

خلاصه کلام نویسنده کیست؟

نویسنده کیست؟ اگر نویسنده هستید، می خواهید نویسنده بشوید، کتابی نوشته اید یا می خواهید کتابی بنویسید، می توانید از ادیتورهای انتشارات ترجمک در این مسیر کمک بگیرید. کافی است فرم ثبت سفارش را تکمیل کرده و فایل مقدماتی خود را ارسال کنید. به فاصله کوتاهی ادیتورهای ترجمک با شما تماس گرفته و مقدمات چاپ کتاب شما را فراهم خواهند ساخت.