مستقیم به محتوا

بیولوژی تا اثرات اجتماعی سالمندی

سالمندی: از بیولوژی بنیادین تا اثرات اجتماعی

Aging: From Fundamental Biology to Societal Impact
پائولو جی. اولیویرا (PAULO J. OLIVEIRA) و ژائو مالوا (JOÃO O. MALVA)

شابک (پرینت): 9780128237618
شابک (ایبوک): 9780128241318
کد DOI: 10.1016/C2020-0-00576-1
ناشر: 2023، آکادمیک پرس
تعداد صفحات: 820 صفحه
زبان انگلیسی

ثبت سفارش ترجمه این کتاب

معرفی کتاب سالمندی: از بیولوژی بنیادین تا اثرات اجتماعی

کتاب بیولوژی تا اثرات اجتماعی سالمندی، ارتباط متقابل اساس سلولی و مولکولی پیری و چالش‌های مبتنی بر جامعه و مداخلات نوآورانه را بررسی می‌کند. بخش‌هایی از زاویه‌ای مبتنی بر اجتماع به سالمندی می نگرد، چندین طرح شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال در مناطق مختلف را توصیف می‌کنند، بیولوژی پیری را پوشش می دهد که شامل نشانه‌های بارز پیری بوده، پاتوفیزیولوژی پیری را توضیح می‌دهد، بیماری‌های مختلف مرتبط با پیری را توصیف می‌کند و مداخلات محتمل برای کاهش تأثیر پیری و اقدامات آتی و نوآورانه برای مقابله با بیماری‌های همبود مرتبط با افزایش سن را پیش‌بینی می کند. همیاری پنل متخصصان به پوشش موضوعات بیولوژی سالمندی تا فعالیت جسمی، تغذیه، روانشناسی، فارماکولوژی، مراقبت بهداشتی، مراقبت اجتماعی و برنامه ریزی شهری منجر شده است.

ویژگی های کلیدی

  • ارائه یک رویکرد بین رشته ای به سالمندی در هر دو سطح بیولوژیکی و اجتماعی
  • نمایان کردن دانش علمی خط مقدم در بیولوژی پیری و برگردان آن به مداخلات اجتماعی
  • فراهم کردن بینش هایی در مورد ارزش تحقیقات سالمندی و تأثیرات آتی آن از دیدگاه بنیادین و تبدیلی

مخاطبان کتاب

محققین بهداشت عمومی و سالمندی، زیست شناسان سلولی و مولکولی، متخصصان سالمندی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و اجتماعی، توسعه دهندگان فناوری نوآوری و سلامت، محققان درگیر در اقتصاد سلامت، کادر درمان از جمله کارشناسان ارشد سالمندی.

فهرست مندرجات کتاب

بخش 1. بار اجتماعی پیری

  1. پیری در سطح جهانی
  2. بار مالی و اقتصادی سالمندی در سراسر جهان
  3. ابتکارات شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال در اروپا
  4. ابتکارات شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال در آفریقا
  5. ابتکارات شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال در آمریکای شمالی
  6. ابتکارات شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال در آسیا و اقیانوسیه
  7. ابتکارات شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال در آمریکای مرکزی و جنوبی

بخش 2. بیولوژی پیری

  1. زاویه متابولیک و میتوکندری در پیری
  2. ارتباط درون سلولی و پیری
  3. ناپایداری ژنومی و ساییدگی تلومر
  4. پیری سلولی در طول پیری
  5. اپی ژنتیک پیری
  6. مختل شدن مکانیسم های کنترل کیفیت سلولی در پیری
  7. عدم تنظیم حس مواد مغذی در پیری
  8. سلامت سلول های بنیادی و پیری
  9. برنامه ریزی پیری زودرس

بخش 3. فیزیولوژی، بیماری و پیشگیری از بیماری های مرتبط با پیری

  1. تبعیت از درمان و چند دارویی
  2. ضعف و زوال شناختی
  3. پیری قلب و عروق
  4. نئوپلازی مرتبط با پیری
  5. التهاب
  6. علم سالمند شناسی (Geroscience): دیدگاه وحدت بخش به پیری به عنوان یک ریسک فاکتور
  7. ساختن پیری سالم

بخش 4: آینده و نوآوری در سالمندی

  1. آیندهی نوآوری در پیری
  2. یادگیری ماشین در زمینه مراقبت های بهداشتی بهتر در پیری
  3. دانش و تحقیق در مورد پیری برای آینده
  4. آینده مراقبت تلفیقی در افراد سالمند
  5. حرکت از طب انفعالی به طب پیشگیری
  6. طب شخصی شده: آیا این برای کاهش عوارض ناشی از پیری کار می کند
  7. مداخلات ضد پیری: افسانه ها و واقعیت ها

مقدمه ای بر کتاب بیولوژی تا اثرات اجتماعی سالمندی

فصل آغازین این کتاب با عنوان «پیری جهانی و عوامل تعیین کننده سلامت در جهان در حال تغییر» است. جهان البته همیشه در حال تغییر است، اما رویدادهای گذشته نزدیک چشم انداز جدیدی را به ضرب المثل سنتی اسپانیایی «que no haya novedad» (ممکن است چیز جدیدی رخ ندهد) آورده است. همه‌گیری COVID-19 تغییرات فراوانی به همراه داشت، به ویژه در مورد سلامت افراد مسن که افزایش حساسیت آنها به ویروس SARS-CoV-2 به طرز نگران‌کننده‌ای آشکار است. اکثر فصول کتاب منعکس کننده این واقعیت است که تأثیرات اجتماعی پیری جهانی یک چالش مداوم برای دانشمندان علوم زندگی، متخصصان سلامت، و کسانی که درگیر مسائل اجتماعی هستند، بوده و خواهد بود. البته بحران‌هایی مانند همه‌گیری‌ها، وضعیت اضطراری آب‌وهوایی و تحولات ژئوپلیتیکی وجود دارند که حواس‌مان را پرت می‌کنند، اما در پس‌زمینه، تغییرات جمعیتی ناشی از ترکیبی از بهبود بقا در دوران سالمندی و کاهش نرخ زاد و ولد به این معنی است که هنوز تغییرات اجتناب‌ناپذیری وجود دارد. برای آمدن، که باید برای آن آمادگی بیشتری داشته باشیم.

یک اسکن جهانی از ابتکارات شاخص برای زندگی سالم و سالمندی فعال، گروه بندی خوبی از چهار فصل (در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه، و آمریکای مرکزی و جنوبی) ارائه می‌کند که در مجموع لحن مثبتی را برای فراهم کردن زمینه برای بقیه بخش‌های کتاب ایجاد می‌کند. جهت سفر از مکانیسم های بیولوژیکی اساسی تا جنبه های سلامت و بیماری مرتبط با سن است. پیری فرآیندی است که با پیچیدگی استثنایی مشخص می‌شود، که در آن نه تنها نیاز به بهترین تحقیق تقلیل‌گرایانه وجود دارد، بلکه لازم است درک کنیم که چگونه اجزاء با هم هماهنگ می‌شوند. مکانیسم ها اغلب به صورت هم افزایی و با پیامدهایی در سطوح مختلف فیزیولوژی تعامل دارند. بنابراین عنوان فرعی کتاب – از زیست شناسی بنیادی تا تأثیر اجتماعی – به همان اندازه که یک توصیف است، یک دعوت به مسلح شدن است. ما باید در ابتکارات میان رشته ای که سیلوهای سنتی را در بر می گیرد، با هم کار کنیم.

یکی از سریع‌ترین حوزه‌های علم در حال رشد، مربوط به فناوری هوش مصنوعی – رباتیک، یادگیری ماشینی و بهره‌برداری از «داده‌های بزرگ» است. برخی از نکاتی که از این مناطق حاصل می شود در دو فصل متضاد در مورد روبات های کمکی اجتماعی و یادگیری ماشینی برای بهبود مراقبت های بهداشتی در دوران پیری توضیح داده شده است. کار بیشتر، در حال انجام اما هنوز در اینجا بررسی نشده است، به گسترش یادگیری ماشینی برای کمک به اکتشاف این مکانیسم ها مربوط می شود.

یک ضرب المثل سنتی دیگر، این بار انگلیسی، به ما می گوید: «یک بخیه بموقع جان نه نفر را نجات می دهد». همه چیزهایی که در مورد بیولوژی ذاتی پیری می آموزیم این ایده را تقویت می کند که پیشگیری بهتر است (و احتمالاً راحت تر از آن قابل دستیابی است) تا درمان در زمینه بیماری های مرتبط با سن و ضعف. بنابراین تمرکز بر مراقبت تلفیقی و پزشکی پیشگیرانه در انتهای کتاب کاملاً منطقی است، همانطور که ارزیابی آگاهانه از افسانه ها و واقعیت های مداخلات بالقوه ضد پیری.

با بازگشت به همه‌گیری COVID-19، هنوز درس‌های مهم زیادی وجود دارد که باید در مورد اینکه افراد مسن‌تر چگونه با تجربه و مدیریت ما در مورد آنچه که ما را تحت تأثیر قرار داده است، مشاهده کرد. کسانی که در تحقیقات مربوط به سالمندی نقش دارند مدت‌هاست که درک کرده‌اند که چگونه سن بزرگترین عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها است و چگونه وجود چند بیماری زمینه‌ای چشم‌انداز را بدتر می‌کند. آمار تند مرگ و میر ناشی از کووید-19 همه را با وضوح بیشتری متوجه این موضوع کرده است. در عین حال که ما برای محافظت از افراد مسن در برابر ویروس تلاش می کنیم، نباید در دام قدیمی این که افراد مسن را ضعیف و آسیب پذیر بدانیم، بیفتیم. تاکید این کتاب، به عنوان یک کل، نشان دادن این است که چگونه پیری یک چالش علمی قابل حل است که راه‌حل‌های آن مزایای زیادی برای افراد و در سراسر جامعه ایجاد می‌کند.

تام کرکوود (Tom Kirkwood)، استاد بازنشسته سالمندی در دانشگاه نیوکاسل و استاد وابسته در مرکز پیری سالم در دانشگاه کپنهاگ.

پیشگفتار کتاب بیولوژی تا اثرات اجتماعی سالمندی

در دهه‌های اخیر، تحقیقات در زیست‌پزشکی اطلاعات گسترده‌ای در مورد عوامل تعیین‌کننده سلامت ارائه می‌دهد که برای الهام بخشیدن به افراد و تصمیم‌گیرندگان برای تنظیم دقیق رفتارها و سیاست‌های عمومی حامی زندگی سالم بسیار مهم است. شیوه‌های مبتنی بر علم، پله‌هایی برای ساختن جوامع سالم‌تر و حمایت از افزایش طول عمر سالم برای همه است.

پیری جمعیت چالش‌ها و فرصت‌ها را برای مبارزه با بیماری و حمایت از شیوه‌های زندگی سالم، کاهش نابرابری‌ها و ارائه سلامت فراهم می‌کند. پیری جمعیت یک پدیده رو به رشد جهانی است که یک چالش بزرگ است که نیاز فوری به ارائه فرصت‌های سالمندی سالم برای افراد و خانواده‌ها را ایجاد می‌کند و به کاهش بار پیری و ارائه پایداری سیستم‌های حمایتی اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند. پیری جمعیت همچنین یک فرصت است زیرا دریچه‌های جدیدی را به روی افراد می‌گشاید تا طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنند و همچنین به این دلیل که فرصت‌هایی را برای نوآوران و کارآفرینان به ارمغان می‌آورد تا خدمات و محصولات جدید را برای بازار رو به رشد موی سفید ارائه کنند. تحقیقات پیری و افزایش طول عمر سالم، افق جدیدی برای نوع بشر است، که چشم‌اندازی کاملاً جدید برای دیدگاه قطعی دوگانگی سلامت/بیماری ایجاد می‌کند و افق‌های حفظ سلامت را به عنوان برنامه پیش‌فرض بیولوژیکی و اجتماعی برای همه شهروندان گسترش می‌دهد. در واقع ما برای زنده بودن به دنیا آمده ایم و باید تا آخرین روز زندگی خود در سلامت باشیم.

در این کتاب میان رشته‌ای، ما گروهی از کارشناسان بسیار شناخته شده سالمندی را در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و تجاری گرد هم می‌آوریم که با چالش‌ها و فرصت‌ها در یک دیدگاه بین‌رشته‌ای و چندبخشی برخورد می‌کند و به تلاش برای پیری سالم به شیوه‌ای جامع نزدیک می‌شود.

عناصر مختلف رویکرد «پیری: از زیست‌شناسی بنیادی تا تأثیر اجتماعی» شامل زاویه اجتماعی-اقتصادی پیری، نقش شبکه‌های نوآوری مشارکتی و تأثیر اجتماعی آنها در مناطق کلان مختلف، نقش تحقیقات بنیادی و دانش مبتنی بر تحقیق در درک بهتر عوامل مولکولی، متابولیکی و سلولی پیری، برنامه‌ریزی مجدد سلولی و افزایش طول عمر سالم، بار بیماری‌های مزمن و چند بیماری که طول عمر سالم را محدود می‌کنند، استفاده از نوآوری و کمک فناوری در ارائه سلامت و زندگی مستقل مبتنی بر فناوری سیستم های حمایتی، نقش آگاهی علمی و سواد سلامت برای حمایت از تغییرات رفتاری در جامعه و الهام بخشیدن به شهروندان برای اتخاذ شیوه های زندگی سالم در طول کل دوره زندگی.

معرفی نویسندگان

نام: پائولو جی. اولیویرا (PAULO J. OLIVEIRA)
افیلیشن: دکتر پائولو جی. اولیویرا، ارشد خود را در بیوشیمی و دکترای خود را در زیست شناسی سلولی از دانشگاه کویمبرا، پرتغال دریافت کرد. محقق اصلی CNC – مرکز علوم اعصاب و زیست شناسی سلولی، پرتغال. استادیار مدعو دانشگاه کویمبرا، پرتغال؛ رئیس انجمن اروپایی تحقیقات بالینی

نام: ژوائو مالوا (João O. Malva)
افیلیشن: دکتر ژائو مالوا، PhD خود را در زیست شناسی سلولی در دانشگاه کویمبرا در سال 1997 دریافت کرد. هماهنگ کننده تحقیقات، دانشکده پزشکی، دانشگاه کویمبرا، پرتغال. موسسه تحقیقات بالینی و زیست پزشکی کویمبرا (iCBR)، مرکز زیست پزشکی و بیوتکنولوژی نوآورانه (CIBB)، موسسه فارماکولوژی و درمان تجربی، دانشکده پزشکی، دانشگاه کویمبرا، کویمبرا، پرتغال