مستقیم به محتوا

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟

قالب انتشار کتاب چیست؟ حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ چگونه کتاب خود را قالب بندی کنیم؟ حاشیه های کتاب را چطور محاسبه کنیم؟ حاشیه ای که برای برش در نظر گرفته می شود چه می نامند؟ قالب آماده کتاب در قطع وزیری چیست؟ بلید کتاب چقدر باید باشد؟ چگونه اندازه Bleed را محاسبه کنیم؟ اینها سئوالاتی است که در وبلاگ انتشارات ترجمک پاسخ می دهیم. در این مقاله به این سئوال می پردازیم: بلید (Bleed) چیست و چه اهمیتی دارد؟

بلید (Bleed) چیست و چه اهمیتی دارد؟

حاشیه برش یا پرت (Bleed) این امکان را فراهم می کند که کارهای هنری را تا لبه کاغذ پرینت و اجرا نمائیم. در چاپ و مطبوعات، آثار هنری بر روی یک برگه بزرگ چاپ می شود و سپس به اندازه مورد نظر برش زده می شوند. اگر یک هشتم اینچ یا ۴ میلی متر حاشیه پرتی یا بلید نداشته باشیم، هنگام برش موجب عدم انطباق حاشیه های آثر هنری با لبه کاغذ می شود. بلید یا حاشیه پرتی این اطمینان را می دهد که بعد از چاپ و برش کتاب یا اثر هنری به نتایج مورد نظر برسیم. مثال زیر حاشیه اصلی و حاشیه پرتی یک کارت ویزیت را نشان می دهد.

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ ابعاد استاندارد کارت ویزیت

مثلا اگر کارت ویزیت استانداردی به ابعاد ۳.۵ در ۲ اینچ بخواهیم طراحی کنیم بطوریکه پس زمینه قرمز رنگ کل آن را پوشش دهد، باید پس زمینه قرمز را به اندازه ۳.۷۵ در ۲.۲۵ اینچ در نظر بگیریم. این باعث می شود که پس زمینه قرمز به اندازه یک هشتم اینچ یا حدود ۴ میلی متر از هر طرف بیشتر روی کاغذ پرینت شود. بدین ترتیب موقعی که کارت ویزیت برش خورد، کل پس زمینه قرمز خواهد بود.

چرا افزودن Bleed ضروری است؟

در صورتی که تصویر اندکی بیشتر از اندازه نهایی تهیه نشود، تغییرات مکانیکی کوچک می تواند منجر به ایجاد یک لبه سفید مویی در اطراف تصویری شود که در آن نباید هیچ لبه سفید وجود داشته باشد. گسترش تصاویر به اندازه ۴ میلی متر بیشتر تضمین می کند تصاویر کاملاً تا لبه کاغذ چاپ شده پیش بروند.

چگونه bleed را به طرح خود اضافه کنم؟

نرم افزار آدوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

برای اضافه کردن بلید یا حاشیه پرتی در ادوبی فتوشاپ به صورت زیر عمل کنید:

  • فتوشاپ را باز کنید و روی File> New .. کلیک کنید
  • ابعاد FULL BLEED را وارد کنید. یعنی ۴ میلی متر یا یک هشتم اینچ هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی اضافه کنید
  • وضوح تصویر را روی ۳۰۰ پیکسل در اینچ تنظیم کنید
  • Color Modeرا روی CMYKتنظیم کنید

نرم افزار آدوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

  • Illustratorرا باز کرده و روی File> New ..کلیک کنید
  • ابعاد TRIM را در کادر عرض و ارتفاع وارد کنید (به عنوان مثال: اندازه برش خورده کارت ویزیت استاندارد را ۳.۵ در ۲ اینچ خواهد بود)
  • برای بلید بالا، پایین، چپ و راست مقدار ۰.۱۲۵ اینچ را وارد کنید
  • حالت رنگ را روی CMYK تنظیم کنید
  • جلوه های Raster را بالا (۳۰۰ppi) تنظیم کنید

نرم افزار آدوبی ایندیزاین (Adobe InDesign)

  • برنامه InDesign را باز کنید و روی File> New> Document .. کلیک کنید.
  • ابعاد TRIM (برش) را در زیر اندازه صفحه وارد کنید (به عنوان مثال، یک کارت ویزیت استاندارد دارای ابعاد برش خورده ۳.۵ در ۲ اینچ است).
  • اگر در پایین پنجره “Bleed and Slug” را مشاهده نمی کنید، روی دکمه “گزینه های بیشتر” کلیک کنید.
  • مقدار ۱۲۵ را برای پرتی یا بلید بالا ، پایین ، چپ و راست وارد کنید

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ چگونه حاشیه ها و قطع کتاب را محاسبه کنیم

رنگ و جوهری که از خط حاشیه کاغذ بیرون می زد و وارد حاشیه پرتی می شود، برای جبران درجه ای از تکان یا تغییر حین چاپ یا برش کاغذ است تا محصول نهایی یکدست بوده و رنگ یا عکس تا لبه های کاغذ پرینت شده باشد. در داسویر (اینفوگرافیک) زیر طریقه استفاده از بلید برای یکدست شدن رنگ قرمز پایین کارت ویزیت نشان داده شده است.

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ داسویر محاسبه و تعیین بلید کتاب

داسویر حاشیه پرتی یا بلید کتاب و کارت ویزیت

مفهوم ایجاد حاشیه پرتی یا بلید در همه برنامه های نشر رومیزی و کامپیوتر یکسان است. لازم است که کادر تصویر یا محتوایی که قرار است پرینت شود، مقداری بیرون زدگی داشته باشد که حین برش این بیرون زدگی بریده شده و لبه های پرینت نهایی یکدست باشد. در تصویر زیر قالب (تمپلیت) کتاب بدون بلید و با بلید نمایش داده شده است.

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ بلید و قطع کتاب های دانشگاهی

Bleed چیست و چرا هنگام چاپ اهمیت دارد؟

در ادامه مفهوم بلید یا حاشیه پرتی را برای چاپ کتاب، اسناد، پوشه ها، کلاسور یا سایر مطبوعات اداری، تعریف و بهترین روش های ست کردن آن را بحث می کنیم

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ اندازه بلید کارت ویزیت و حاشیه پرتی
هنگام طراحی کارت ویزیت یا کتاب و یا هر مطلب و محتوای دیگری بایستی یک ناحیه برش یا ناحیه پرتی که بلید نامیده می شود در نظر گرفت تا بعد از برش پرینت کامل باشد

در دنیای چاپ، حاشیه پرتی (bleed) مفهوم بسیار مهمی است که به لبه های کاغذ و نحوه چاپ یا برش آن ربط دارد. از آنجا که چاپگرها اساساً هر برگ کاغذ را برای تغذیه پرینتر از لبه ها می گیرند، هیچ چاپگری قادر نیست که تا صد درصد لبه خارجی کاغذ را چاپ کند.

علاوه بر این، کاغذ و سایر مواد غالباً با سرعت بسیار بالایی چاپ می شوند، که باعث می شود تغذیه آن از طریق چاپگر با یک ترتیب و چیدمان صد درصد دقیق صورت نگیرد، حتی زمانیکه از یک چاپگر فوق حرفه ای استفاده می شود.

اگر کلمات، آرم یا تصاویر را تا لبه های قالب کار خود طراحی کنید، در نهایت در محصول نهایی کمی بریده شده به نظر می رسند و حاشیه های قالب کامل نیست. درک حاشیه های پرتی یا بلید برای پیشگیری از ناقص شدن متن یا تصویر در خارج از منطقه چاپی تعیین شده اهمیت دارد و در نظر گرفتن حاشیه پرتی یا بلید موجب چاپ محصول نهایی صاف و حرفه ای شده و از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

نحوه محاسبه اندازه نهایی سند با Bleed

روش های مختلفی برای تعیین حاشیه پرتی یا بلید کاغذ در هنگام چاپ وجود دارد. روش ساده این است که به راحتی حاشیه مناسبی را در اطراف لبه های کاغذ یا ماده ای که چاپ می کنید، رها کنید تا چند میلی متر از کاغذ برای خطای چاپ و برش در دسترس باشد. “منطقه امن” برای چاپ متن حداقل ۰۰.۲۵اینچ یا ۴ میلی میتر از داخل لبه سند (یا خط برش) است.

اگر می خواهید تصاویر یا گرافیک سند تا لبه های کاغذ یا امثالهم گسترش یابد، بهترین راه این است که اندازه بزرگتری از آنچه می خواهید چاپ کنید و سپس لبه ها را برش دهید. برای اینکار بایستی تصویر را بیش از اندازه مورد نظر خود در منطقه بلید ادامه دهید. به این ترتیب هنگامی که کاغذ، پارچه یا ماده پرینت برش زده می شود، قسمتی از تصویر را برش می دهد که اضافه کرده اید و شما با یک چاپ تمیز و بدون رگه در لبه سند یا کاغذ خواهید داشت.

استاندارد حاشیه پرتی یا بلید به طور کلی در هر طرف ۰.۱۲۵اینچ یا ۴ میلی متر است. بنابراین اگر شما یک سند استاندارد ۸.۵ در ۱۱ اینچ یا قطع وزیری را برای چاپ آماده می کنید، قالب نهایی کار در واقع ۸.۶۲۵ در ۱۱.۱۲۵ اینچ باید باشد. یا اگر تصویر پس زمینه سفارشی را روی یک پوشه استاندارد ۱۲ در ۹ اینچی چاپ می کنید، تصویر باید حداقل ۱۲.۱۲۵ در ۹.۱۲۵ اینچ باشد و تصویر در هر طرف به میزان حدود ۳ تا ۴ میلی متر گسترش یابد.

اسناد معمولی فقط به حاشیه پرتی ۰.۱۲۵ اینچ نیاز دارند. با این حال، اسناد بزرگتر ممکن است به حاشیه پرتی یا بلید بیشتری نیاز داشته باشند. سطح استاندارد بلید برای اسناد بزرگتر از ۱۸ در ۲۴ اینچ به طور کلی ۰.۵اینچ است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک سند ۱۸ در ۲۴ اینچ برای چاپ آماده کنید، قالب یا تمپلیت خود را ۱۸.۵ در ۲۴.۵ اینچ تهیه کنید. به یاد داشته باشید که باید جای برش را نیز بگذارید.

در مجموع هیچ راهی برای اطمینان از محل برش خوردن بلید وجود ندارد، بنابراین حتماً تصاویر را از لبه سند نهایی و تا انتهای منطقه بلید گسترش دهید. به عنوان مثال، گسترش طرح پس زمینه به ناحیه بلید ایرادی ندارد، اما نمی خواهید که مقداری از عکس شخص در قسمت بلید تصویر باشید زیرا در این صورت خطر قطع شدن و ناقص شدن عکس در طرح نهایی وجود دارد.

در اینجا یک جدول از اندازه های معمول سند و اندازه آنها با بلید آمده است:

حاشیه پرتی یا بلید کتاب چیست؟ قطع کتاب فنی و مهندسی ترجمه شده

توجه: انتشارات ترجمک برای ست کردن ابعاد کاغذ کتاب از سیستم استاندارد (اینچ) استفاده می کند زیرا بیشتر دستگاههای چاپ طبق این استاندارد کار کرده و دقت بالاتری دارند. اگر با سیستم متریک (سانتی متر) می خواهید کار می کنید، می توانید به راحتی اندازه گیری های خود را با استفاده از فرمول زیر به سانتیمتر تبدیل کنید:

سانتی متر ÷ ۲.۵۴ = اینچ (یا اینچ ×۲.۵۴ = سانتی متر)

خدمات چاپ حرفه ای انتشارات ترجمک

اگر هنوز در مورد حاشیه پرتی یا بلید سردرگم هستید، در مورد ناحیه پرتی و بلید یا انواع مناسب متریالی که باید به ناحیه بلید گسترش یابد سوالی دارید، همیشه قبل از سفارش با یک متخصص چاپ ترجمک مشورت کنید. تمپلیت کتاب همیشه قبل از چاپ قابل تنظیم است، اما وقتی چاپ شد، هرگونه تنظیم هم هزینه بر است و هم زمانبر است.

بلید کتاب چیست و نحوه ست کردن آن؟

در فرآیند چاپ کتاب بلید چیست؟

در اینجا حاشیه پرتی یا بلید کتاب را توضیح می دهیم: بلید چیست؟ و چرا تنظیم کردین حاشیه پرتی یا بلید اهمیت دارد؟

Bleed اصطلاحی در صنعت چاپ است که به آن قسمت از فرآیند چاپ اشاره دارد که قبل از اصلاح و برش، از لبه منطقه تصویر کار فراتر می رود. به عبارت دیگر، منطقه ای است که باید برش داده شود. بلید بخشی از هر طرف یک سند است که فضای کمی را برای چاپگر برای جابجایی حرکت کاغذ و ناسازگاری های طراحی در اختیار چاپگر قرار می دهد. تصاویر، آثار هنری و رنگ پس زمینه می تواند در این منطقه گسترش یابد. پس از برش، اطمینان حاصل می کند که هیچ لبه چاپ نشده ای در سند اصلاح شده نهایی وجود نداشته باشد.

اندازه های نهایی کتاب در فرآیند چاپ

در بیشتر کارهای چاپی سه اندازه وجود دارد.

اندازه تصویر صفحه: این اندازه تمام شده کار شما است.

ناحیه چاپ: این ناحیه ای است که بیرون زدن محتوا از لبه تعیین شده برای آن ایمن است. به طور کلی حداقل ۳ میلی متر از اندازه تصویر در هر طرف بزرگتر است. ما در پرینت کتاب های قطع وزیری ۴ میلی متر و قطع های بزرگتر ۵ میلی متر حاشیه پرتی یا بلید در نظر می گیریم.

ناحیه پرتی (بلید): این ناحیه ای است که پس زمینه از اندازه تصویر صفحه بیشتر شده و پس زمینه به داخل آن خونریزی یا تراوش می کند و به همین دلیل از واژه بلید به معنی خونریزی برای آن استفاده می شود. به طور کلی ۲ یا ۳ میلی متر بزرگتر از اندازه تصویرهای کوچک و  ۵mm تا  ۱۰mmدر قالب بزرگتر در نظر گرفته می شود.

اگر تصویر پس زمینه یا گرافیکی دارید که از محتوای اصلی کار بزرگتر است و سرتاسر قالب کار را می پوشاند، حتما به بلید نیاز دارید. اگر بدون بلید چاپ شود ، در چهار طرف کاغذ چاپ شده خود لبه های سفید خواهید داشت، یا مجبورید کار از اندازه اصلی کمی کوچکتر برش بزنید.

حاشیه پرتی چاپ با قالب بزرگ چیست؟

بسیاری از وب سایت ها ادعا می کنند که چاپ با قالب بزرگ نیازی به بلید ندارد. مانند تمام چاپ ها، توصیه می شود که حاشیه پرتی و برش بر روی تمام اسناد تک صفحه ای اعمال شود.  اگر قالب کار شما در اندازه ای تا اندازه کاغذ A0 است، توصیه می کنیم در PDF یا سند کار خود حداثل ۲ یا ۳ میلی متر بلید در نظر بگیرید. اما در بنرهای غلطکی و خیلی بزرگ حتی ۵ میلی متر بلید گاهی کم است.

توجه: مطلب زیر ماشینی بوده و با هدف سئو و بهینه سازی بازدید سایت درج شده است. نیازی به خواندن آن نیست

اگر تصمیم به انتشار کتاب دارید، انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب یکی از ضروریات است. راهنمای انتخاب قالب مناسب برای چاپ و انتشار کتاب و اینکه انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب به چه عواملی بستگی دارد را بخوانید. آیا می دانید حاشیه صفحات کتاب چیست؟ بهتر است تصاویر کتاب کجا قرار بگیرند؟
می توانید قالب آماده صفحه آرایی کتاب در مایکروسافت ورد یا ادوبی ایندیزیان را بصورت قطع وزیری، رحلی و خشتی را دانلود کنید. استفاده قالب آماده ورد یا تمپلیت آماده صفحه آرایی کتاب برای چاپ کتاب فارسی بسیار ساده است و نیاز به تخصص word ندارد و سایز کتاب برای چاپ و نحوه تنظیم سایز صفحات در مایکروسافت ورد براحتی انجام می شود.
ابعاد رایج و انواع سایز کتاب برای چاپ: سایز رقعی، سایز وزیری، سایز رحلی، سایز خشتی، سایز جیبی و غیره است و تنظیمات آن در مایکروسافت ورد انجام می شود. تنظیمات مربوط به سایز صفحات کتاب را انجام دهیم. قالب بندی کتاب برای چاپ مهم است. اما آیا نرم افزار مایکروسافت ورد برای حروفچینی کتاب مناسب است؟
برای چاپ کتاب، سایزها و اندازه های استاندارد مختلفی وجود دارد که بر اساس آن سایز ، فایل کتاب میتوان را آماده کرد. انواع سایز کتاب ها. در این بخش سایز ها و قطع های عمومی و حاشیه های کتاب و بلید (bleed) نیز بحث می شود. بدین صورت برای چاپ کتاب راهنمای قالب‌بندی و تعیین حاشیه و بلید را بخوانید.
کتاب راهنمای قالب‌بندی به آموزش صفحه آرایی کتاب و پایان نامه در ورد به فارسی پرداخته و استفاده از استایل‌ها برای قالب‌بندی متن، فصل‌بندی کتاب، نحوه گذاشتن سرصفحه و پاصفحه (هدر و فوتر)، شماره صفحه و درج فهرست مطالب در نرم افزار ورد، ادوبی ایندیزاین و کوارک بیان شده است. واژه های کلیدی مرتبط عبارتند از:قطع کتاب رحلی

  • قالب بندی کتاب برای چاپ
  • دانلود رایگان قالب آماده کتاب
  • فونت مناسب عنوان کتاب
  • فونت مناسب برای چاپ کتاب
  • دانلود کتاب در قالب word
  • حاشیه برای چاپ کتابی در ورد
  • قالب کتاب
  • فونت کتاب کودک
  • دانلود کتاب وزیری
  • دانلود رایگان قالب آماده صفحه آرایی کتاب

دانلود رایگان قالب آماده صفحه آرایی کتاب: این قالب آماده صفحه آرایی با فرمت مایکروسافت ورد یا ادوبی ایندیزاین (indd)، بصورت کاملا لایه باز، در قطع پالتویی و وزیری و قابل ویرایش است. حاشیه ها مشخص شده و بلید در نظر گرفته شده است. بلید هنگام برش کتاب از بین می رود. به هر حال با دانلود رایگان قالب آماده صفحه آرایی کتاب کار قالب بندی و تعیین حاشیه پرتی و حاشیه خارجی کتاب را تمرین کنید.
دانلود قالب آماده صفحه آرایی کتاب در ورد قطع وزیری، رحلی و با استفاده از این قالب ورد یا تمپلیت آماده صفحه آرایی کتاب برای چاپ کتاب فارسی بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص word ندارد و برای قطع وزیری و رقعی مناسب است.
دانلود رایگان قالب آماده صفحه آرایی کتاب در ورد با سهولت استفاده. به راحتی می توان با استفاده از این تمپلیت کتاب مورد نظرتان را خودتان طراحی و صفحه آرایی کنید و به چاپ برسانید. قالب کتاب آماده در ورد (WORD) ، بصورت کاربردی برای همه موضوعات و مخصوصاً موضوعات مذهبی و فرهنگی. این صفحه‌بندی (لیوت: Layout) کتاب آماده برای قطع وزیری است.قطع کتاب رقعی

  • انتخاب قالب مناسب برای چاپ و انتشار کتاب کدام است؟
  • تعیین حاشیه و بلید کتاب و انتشار کتاب به چه صورت است؟
  • انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب به چه عواملی بستگی دارد؟
  • حاشیه صفحات کتاب چیست؟ بلید یا حاشیه پرتی چیست؟
  • تصاویر کتاب کجا بهتر است قرار بگیرند؟
  • قالب آماده کتاب الکترونیکی با کتاب سنتی فرق دارد؟
  • قالب کتاب وزیری با کتاب خشتی چه فرقی دارد؟
  • قالب آماده کتاب ورد با قالب این دیزاین فرق دارد؟
  • قالب آماده صفحه آرایی کتاب در فتوشاپ قابل استفاده است؟
  • صفحه آرایی کتاب و تعیین ابعاد و قطع و حاشیه کتاب چیست؟
  • نمونه آماده طرح های کتاب الکترونیک ومجله دیجیتال چه تفاوتی دارد؟
  • بلید چیست و چه اهمیتی دارد؟
  • چگونه بلید کتاب را محاسبه کنیم؟
  • آیا بلید کتاب دارای اندازه استاندارد است؟

حاشیه برش یا پرت (Bleed) این امکان را فراهم می کند که کارهای هنری را تا لبه کاغذ پرینت و اجرا نمائیم. در چاپ و مطبوعات آثار هنری بر روی یک برگه بزرگ چاپ می شود و سپس به اندازه مورد نظر برش زده می شوند. اگر یک هشتم اینچ یا ۴ میلی متر حاشیه پرتی یا بلید نداشته باشیم، هنگام برش موجب عدم انطباق حاشیه های اجرای آثار هنری با لبه کاغذ می شود. بلید یا حاشیه پرتی این اطمینان را می دهد که به نتایج مورد نیاز برسیم.
انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب صرفنظر از چاپ دیجیتال کتاب و چاپ سنتی اهمیت دارد. در مراحل چاپ کتاب، انتخاب قالب مناسب، تعیین ابعاد و حاشیه های کتاب بخصوص حاشیه خارجی و حاشیه پرتی یا بلید کتاب، یکی از ظریف ترین مراحل می باشد . هرقدر که متن کتاب خوب باشد، اگر قالب کتاب مناسب نباشد ، قطعا مخاطبان را جذب نمی کند.
چگونه کتاب خود را انتشار دهید؟ ناشران چاپ اغلب به اندازه های خاص محدود می شوند، و اندازه و قالب معمولا بر قیمت شما تاثیر می گذارد. قبل از قالب بندی کتاب خود اطمینان حاصل کنید که گزینه ها، قیمت ها و حاشیه های کتاب و bleed مناسب برایش تعیین کرده باشید. سایز کتاب ها و تنظیمات چاپ در ورد و pdf مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *