مستقیم به محتوا

روند تولید کتاب

روند تولید کتاب: کتاب چگونه تولید می شود؟ چاپ کتاب چیست؟ چه اقداماتی برای منتشر کردن کتاب لازم است؟ مراحل فرآیند چاپ کتاب چیست؟ چگونه کتاب بنویسیم و چاپ کنیم؟ طریقه ساختن کتاب به صورت دستی چگونه است؟ یک کتاب خوب چه مشخصاتی دارد؟ اینها سئوالاتی است که در وبلاگ ترجمک پاسخ داده می شود. در این مقاله به این سئوال می پردازیم: مراحل روند تولید کتاب تخصصی چیست؟

روند تولید کتاب تخصصی: از ویراستاری تا توزیع

دپارتمان تولید انتشارات ترجمک مسئول طراحی، قالب بندی، چاپ و یا کد نویسی ایبوک محتوای دست نویس کتاب می باشد. وقتی فایل تایپ شده یا نسخه دست نویس کتاب یا ترجمه کتاب به دپارتمان تولید تحویل می شود، نسخه اولیه کتاب از مراحل زیر رد می شود تا به یک کتاب تبدیل شود. روند تولید کتاب از مراحل زیر تشکیل شده است:

فرآیند تولید کتاب به طور رسمی زمانی آغاز می شود که ادیتور مسئول هیئت تحریریه یا سردبیر نسخه نهایی کتاب ویرایش شده را به مسئول کپی خوانی (copy editor) تحویل می دهد. در این مرحله، نسخه اولیه کتاب تحت عنوان “کتاب در حال تولید” در نظر گرفته می شود و روند صفحه آرایی و طراحی آن آغاز می شود. توجه داشته باشید که در حالی که کتاب در دست تولید است، جلد کتاب هم زمان طراحی می شود. مراحل تولید کتاب عبارتند از:
روند تولید کتاب تخصصی تکنولوژی اتاق عمل

مرحله ۱: کپی خوانی

ویرایشگر کپی خوانی (Copyediting) نسخه نهایی را از نظر دستور زبان، املا و یکنواختی و سلیس بودن متن بررسی می کند. وی خطاها و اشتباهات احتمالی متن محتوای کتاب را تصحیح می کند و هر آنچه را که در متن مشخص نیست یا مبهم است هایلایت کرده و از نویسنده یا مترجم کتاب سئوال می کند. نسخه اولیه دست نویس که کپی خوانی شده و همزمان با کپی خوانی یکبار دیگر ویراستاری شده است، همراه با گزارش کپی خوان به ادیتور ارشد و مترجم، نویسنده یا مولف برمی گردانده می شود. نویسنده و ویراستار به سئوالات گزارش پاسخ می دهند و برای نهایی کردن محتوا مشورت می کنند.

پس از طی این مرحله از روند تولید کتاب تخصصی، نسخه اولیه کتاب به دپارتمان طراحی و قالب بندی تحویل می شود. برای کتابهایی که عکس یا تصویرگری (که بعضی اوقات “برنامه هنری” نامیده می شود) ندارند، نویسنده یا مترجم کتاب تا زمان تایید صفحات، دیگر متن را نمی بیند.

مرحله 2: صفحه آرایی و قالب بندی کتاب

روند تولید کتاب تخصصی فنی و مهندسیمرحله دوم از روند تولید کتاب تخصصی و عمومی صفحه آرایی و قالب بندی کتاب است. اگر کتاب هنری بوده و حاوی عکس یا تصویرسازی سنگین باشد، از قبیل کتابهای آشپزی، کتاب های کترینگ و پذیرایی یا کتاب های آموزشی و راهنما، اغلب نویسنده یا مولف در طی مراحل طراحی صفحات کتاب حضور پیدا می کند.

در حالی که صفحات در حال کپی خوانی و بازبینی هستند، مسیر کلی صفحه آرایی و قالب بندی کتاب توسط تیم طراحی و ویراستاری تعیین می شود. پس از این مرحله از فرآیند انتشار کتاب نویسنده یا مترجم کتاب اولین نمونه از کتاب صفحه آرایی شده را دریافت می کند.

پس از نهایی شدن کار تیم طراحی، ویراستاری، حروفچینی؛ یک کتاب کامل دست ساز ایجاد می شود و به تمامی گروه های درگیر در انتشار کتاب تحویل می شود. این گروه ها شامل مترجم، نویسنده یا مولف، دپارتمان تولید و دپارتمان طراحی می باشند. همه گروه ها صفحه بندی را از نظر تناسب کپی خوانی، تناسب محتوای هنری و متنی و چیدمان و قالب بندی کتاب بازنگری و بررسی می کنند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد می شود. ممکن است بیش از یک مرحله بازنگری و بازبینی کتاب دستی وجود داشته باشد.

در این مرحله مترجم، نویسنده یا مولف کتاب متن ارائه شده بصورت صفحه بندی اولیه دریافت می کند. همزمان کپی خوانی و ویراستاری و چیدمان صفحات کتاب توسط سردبیر، نمونه خوان و اعضای مختلف کارکنان تولید مورد بررسی قرار می گیرد. اشتباهات تایپی اصلاح می شود و تغییرات جزئی انجام می شود. هر گونه تنظیم و تطبیق دقیق چیدمان و طراحی کتاب که نویسنده در آن درگیر نیست نیز همزمان انجام می شود.

در این مرحله بعضی از کتابها حتی زمانیکه ممکن است صفحه آرایی و کپی خوانی تصحیح نشده باشد، یک نسخه پیش نویس یا گالی یا ARC کتاب چاپ می شود و برای اهداف بازاریابی کتاب و اهداف تبلیغاتی استفاده می شود.

مرحله ۳: چاپ کتاب ، صحافی و توزیع

روند تولید کتاب تخصصی پرستاریدر طول چاپ و توزیع (آخرین مراحل تولید کتاب)، معمولا مترجم کتاب یا نویسنده کمتر درگیر است. پس از نهایی شدن صفحات، فهرست واژگان ایجاد شده، حروفچینی و نمونه خوانی می شود. (توجه: معمولا تهیه واژنامه با هزینه همراه است که البته به نوع قرارداد بستگی دارد).

حال فایل ها از نظر هر گونه مشکل احتمالی بررسی شده و برای تولید آماده می شوند. نسخه هایی از فایل مرتب و تایید شده نهایی (از جمله کارهای هنری) به طور همزمان برای چاپ و صحافی به چاپگر و به یک مبدل فایل (داخلی یا چاپخانه خارج) ارسال می شود. همینطور هم فایل های آماده شده برای تهیه نسخه کتاب الکترونیکی، کد نویسی و تلفیق اقدامات DRM به گروه نشر دیجیتال تحویل می شود.

کتاب ها سپس مجوز خروج گرفته و به سرعت نسخه های چاپی آن به ناشر تحویل می شوند. نمونه هایی برای مترجم، نویسنده، ویراستار و نماینده توزیع ارسال می شود که برای بازاریابی استفاده می شود. اما بخش عمده ای از کتاب ها معمولاً همراه نامه های تبلیغاتی به رسانه ها و واحدهای فروش ارسال می شود.روند تولید کتاب تخصصی پزشکی

نهایتا کتاب های چاپ شده بسته بندی و به انبار انتشارات حمل می شود. مدت زمان چاپ و توزیع به طور چشمگیری متغیر است (از ۳ هفته برای یک کتاب رایانه ای تمام متنی تا ماه ها برای چاپ کتاب های مصور و یا چاپ کتاب در خارج از کشور). هرچند این زمان برای اکثر کتاب های تمام رنگی عادی است. توزیع و تحویل و یا حمل و نقل از انبار انتشارات به کتابفروشی ها و خریدهای آنلاین نیز مقداری زمانبر است.

کتابهای تکمیل شده از انبار به مقصد خرده فروشی ها و کتابفروشی های مستقل شخصی یا مراکز توزیع کلی منتقل می شوند، جایی که باید موجودی آنها تکمیل شود. به هر حال کتاب آماده فرآیند توزیع از چاپخانه تا مخاطب و مصرف کننده را طی می کند.

در یک بازه زمانی و به موازات چاپ و توزیع نسخه فیزیکی یا هارد کاور کتاب، فایل های کتاب الکترونیکی با کدگذاری صحیح از طریق تغذیه رمز و داده های DRM توسط ناشر در اختیار خرده فروشان آنلاین قرار می گیرد. کتابفروش ها آنها را از طریق وب سایت خود برای خرید و دانلود توسط مخاطبان ارائه می کنند. روند تولید کتاب تخصصی بدین ترتیب خاتمه می یابد.

No FAQ Found.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *